محصول ویژه کاهش آلایندگی (co و hc) خودرو

محلول کاهش آلایندگی قابلیت تایید در مراکز معاینه فنی


پتروبریز 300cc اولین مکمل ویژه کاهش آلایندگی خودرو
PetroBreathe


محلول احیای کاتالیست و کاهش دهنده‌ی آلایندگی

پتروبریز محلول کاهش آلایندگی خودرو
محلول مخصوص احیا کننده کاتالیست

احیا کننده کاتالیست
پاکسازی و افزایش طول عمر سنسور اکسیژن
کاهش چشمگیر میزان خروجی گازهای آلاینده (hc,co,Nox)
سازگاری با محیط زیست

فروش و مشاوره

دارای گواهینامه صحت عملکرد از آزمایشگاه تخصصی دانشکده نفت آبادان

برگه معاینه فنی سمند که به دلیل داشتن آلایندگی رد شده است.

برگه معاینه فنی
تصویر برگه معاینه فنی قبل از استفاده از محلول کاهش آلایندگی


برگه قبولی معاینه فنی سمند پس از استفاده از محلول کاهش آلایندگی.

برگه معاینه فنی
تصویر برگه معاینه فنی بعد از استفاده از محلول کاهش آلایندگی

تعریف و هدف معاینه فنی

انجام بازدید های کارشناسی و آزمایش های فنی برای تایید سلامت فنی، صحت عملکرد تجهیزات و سامانه های ایمنی و انطباق میزان انتشار آلایندگی وسایل نقلیه موتوری با شاخص های مصوب محیط زیست.

اهمیت مرکز معاینه فنی برای کاهش آلایندگی خودرو

محلول ویژه کاهش co و hc و پاک کننده کاتالیست و سنسور اکسیژن است. یکی از راه های عیب یابی و تایید سلامت خودروها معاینه فنی می باشد و باید هر ساله انجام پذیرد که بتواند تا حدود زیادی آلودگی هوای شهرمان را برطرف نماید. آلودگی ای که ناشی از خروج گازهای سمی و خطرناکی است که هم منجر به آلودگی هوا می شود و هم سلامت افراد جامعه را بخطر می اندازد و ما را در معرض انواع سرطان و بیماری های تنفسی قرارمی دهد. همچنین با ورود به فصل سرما و پدیده وارونگی هوا این امر یعنی معاینه فنی ضروری می رسد. پدیده ای که در آن معمولا باعث به دام افتادن آلودگی هوا در ارتفاع نزدیک زمین می شود.

علت بالابودن hc در معاینه فنی

انتشار زیاد هیدروکربن(hc) تقریبا همیشه نشانه ای از احتراق ضعیف سوخته است ولی عوامل دیگری هم هستند که باعث انتشار hc می شود
1.زمان نامناسب احتراق
2.اجزای احتراق معیوب
3.مبدل کاتالیستی معیوب
4.تنظیم نبودن موتور

علت بالابودن co در معاینه فنی

یکی از دلایل بالا بودن co خام سوزی است و برای کاهش این گاز باید تنظیم موتور انجام شود. معیوب بودن سنسور اکسیژن باعث بالا رفتن co میشود. co بر اثر مخلوط یا درصد نامیزان سوخت ها، هوا و جرقه میباشد. بالا بودن آن به معنی احتراق و ایراد در سیستم احتراق و پاشش از جمله شمع، وایر، سوزن انژکتوز ها میباشد. خراب شدن یا پر شدن کاتالیز عامل دیگر افزایش co است

مراحل اخذ معاینه فنی

مراحل اخذ معاینه فنی
مراحل اخذ معاینه فنی

ابتدا عیوب ظاهری خودرو بررسی می شود که شامل موارد زیر می باشد:
این موارد بصورت چشمی و خیلی سریع بررسی می شوند پس بهتر است قبل از مراجعه به مراکز معاینه فنی با مراجعه به تعمیرگاه سالم بودن این موارد را بررسی کنید.
• داشتن چراغ های سالم
• سالم بودن آیینه‌ها و شیشه‌ها
شیشه هایی که درصد بالایی دودی شده اند از عوامل مردودی خواهد بود.
• داشتن کمربند ایمنی و بوق
• برف پاک کن
• شیشه شور
• دفرمگی و پوسیدگی بدنه
• وضعیت لاستیک ها
• صدای اگزوز
• متعلقات اضافی بدنه
• چراغ های نورپایین و نور بالا، چراغ راهنما، چراغ عقب، چراغ ترمز، چراغ ترمز و پلاک

چهار معیار سنجش آلودگی کدامند؟

چهار معیار سنجش آلودگی کدامند؟
چهار معیار سنجش آلودگی کدامند؟

این مرحله مهم ترین آیتم از آزمونهای معاینه فنی می باشد که به تست چهار گاز معروف می باشد. حدود 50 در صد از خودروها بعلت بالا بودن میزان این گازهای خطرناک که در نتیجه احتراق ناقص بوجود می آیند، در این مرحله مردود می شوند. پس قبل از اینکه به معاینه فنی مراجعه کنیم با مراجعه به تعمیرگاه های معتبر از میزان این آلایندگی ها مطلع شویم و مشکلات مربوط به موتور را برطرف نمائیم که مانیز در مقاله رنگ های مختلف دود اگزوز و دلایل آن به بررسی کامل این موضوع پرداخته ایم که تنظیم نبودن موتور و خوب کار نکردن آن مربوط به چه قطعات و چه دلایلی می باشد. گازهایی که بررسی می شود بسته به نوع انژکتوری بودن یا کاربراتوری متفاوت می باشد که در زیر آنها را بررسی می کنیم:
۱- اولین گازی که در سنجش آلایندگی بررسی می‌شود، CO می‌باشد که برای قبولی در آزمون حداکثر مقدار CO برای خودروهای انژکتوری کمتر از ۰٫۷ و برای خودروهای کاربراتوری کمتر از ۴ می‌باشد.
۲- دومین گازی که در سنجش آلایندگی بررسی می‌گردد، HC است که برای قبولی در آزمون حداکثر مقدار HC برای خودروهای انژکتوری کمتر از ۲۵۰ و برای خودروهای کاربراتوری کمتر از ۴۰۰ می‌باشد.
۳- سومین گازی که در سنجش آلایندگی بررسی می‌شود، O2 می‌باشد که برای قبولی در آزمون حداکثر مقدار O2 برای کلیه خودروها باید کمتر از ۳ باشد.
۴- آخرین مورد تست آلایندگی بررسی لامبدا (λ) می‌باشد که مقدار مجاز آن در محدوده ۰٫۹۹۵ تا ۱٫۰۵ می‌باشد.
در اینجا به تشریح این گازها و اینکه چه عواملی باعث ایجاد آنها میشوند، می پردازیم:
در این مرحله وضعیت سلامت خودرو از لحاظ تولید آلایندگی در دو دور موتور (دور آرام و rpm 2500) براساس حدود مجاز اعلامی از طرف سازمان حفاظت محیط زیست مورد ارزیابی قرار می گیرد. پایش گازهای آلاینده خروجی از اگزوز در معاینه فنی معمولی تنها در دور آرام و در معاینه فنی برتر در هر دو دور موتور انجام می‌گردد. در حال حاضر معاینه فنی برتر که تنها در این آزمون با معاینه فنی معمولی متمایز است کاملا اختیاری می باشد.

CO

در توضیح هر کدام از این گازها می‌توان گفت CO معرف میزان گازهای خروجی است که از احتراق بنزین تولید می‌شود. بالا بودن آن به معنی احتراق ناقص و ایراد در سیستم احتراق و پاشش از جمله شمع و وایر و سوزن انژکتورها می‌باشد. از جمله نشانه‌های ظاهری برای بالا بودن CO خروج دود سیاه در دور بالا از اگزوز می‌باشد. در ضمن خراب شدن یا پر شدن کاتالیز هم می‌تواند باعث بالا رفتن مقدار CO از حد مجاز شود. همچنین اگر کارکرد خودرو همراه با ریپ و کاهش شتاب باشد، ممکن است سنسور اکسیژن سوخته باشد، که با دیاگ زدن سوختن سنسور اکسیژن به صورت دقیق مشخص می‌شود.

HC

هیدروکربن یا(HC) خروجی از اگزوز به مواردی همچون خام سوزی بنزین یا روغن سوزی مربوط می‌باشد. از جمله نشانه‌های ظاهری برای بالا بودن هیدروکربن CO خروج دود آبی رنگ از اگزوز به خصوص در دور موتور بالای چهار هزار می‌باشد که برای اصلاح آن اگر با تنظیم پاشش انژکتورها و سرویس دریچه گاز و شمع‌ها به حد مجاز نرسد. و خودرو در هر پنج هزار کیلومتر پیمایش حدود یک لیتر یا بیشتر روغن کم کند، ممکن است نیاز به باز کردن موتور و تعویض رینگ پیستون و یا سوپاپ‌ها باشد.

O2

اکسیژن خروجی از اگزوز را O2 نشان می‌دهد. که اگر بالاتر از حد مجاز باشد به معنی وجود سوراخ و نشتی در اگزوز و یا سوختگی واشر کنار اگزوز می‌باشد. که برای رفع ایراد باید کل اگزور مورد بررسی قرار گیرد.

لامبدا (λ)

مورد آخر که لامبدا (λ) می‌باشد. بیان کننده نسبت سوخت به هوا در محفظه احتراق می‌باشد و وضعیت کلی موتور را نشان می‌دهد. با توجه به این که ایده آل ترین حالت برای احتراق کامل نسبت ۱۴٫۷ واحد هوا به ۱ واحد سوخت می‌باشد. هر چقدر شمع و انژکتور و منیفولد و دریچه گاز و سایر قسمت‌های موتور در وضعیت مناسب‌تری قرار داشته باشند، مقدار لامبدا (λ) به عدد ۱ نزدیک‌تر می‌شود. این موضوع نشان دهنده احتراق کامل‌تری می‌باشد.

نقش کاتالیزور در معاینه فنی

نقش کاتالیزور در معاینه فنی
نقش کاتالیزور در معاینه فنی

مبدل کاتالیستی وسیله ای است که سر راه خروجی اگزوز خودرو قرار می گیرد و طی یک سری واکنش های شیمیایی با تبدیل گازهای سمی حاصل از احتراق خودرو به گازهای بی ضرر، از آلودگی هوا جلوگیری می کند. البته این مبدل ها انواع مختلفی دارند و واکنش های شیمیایی هر کدام از آن ها بسته به نوع موتور و سوخت مصرفی متفاوت است. به طور مثال مبدل کاتالیستی خودروهای گازوئیلی طوری است که در آن واکنش های اکسیداسیون انجام می شود. طی این واکنش ها، مونو اکسید کربن، مشتقات اکسید نیتروژن، و کربوهیدرات های حاصل از احتراق ناقص سوخت، به دی اکسید کربن، نیتروژن و آب تبدیل می شوند. اگرچه مبدل های کاتالیستی بیش ترین کاربرد را در خودروها دارند، اما در ژنراتورها، لوکوموتیوها، کامیون ها، و هواپیماها نیز مورد استفاده قرار می گیرند. گفتنی است، این وسیله در حقیقت در راستای پیروی از مقررات دولتی و زیست محیطی مبنی بر رعایت حداکثر میزان آلایندگی خودروها ابداع شده است.

مدتهاست که بحث کاهش آلودگی هوای تهران به یک مطالبه عمومی بدل شده و در همین راستا مسئولان شهرداری به عنوان یکی از متولیان ساماندهی وسایل حمل و نقل عمومی با اجرای طرح های مختلف، به دنبال کاهش آلودگی هوای تهران بوده و هستند و در یک سال اخیر خودروهای سواری به عنوان متهم اصلی آلودگی هوا در مرکز توجهات برای برنامه ریزی کاهش آلودگی قرار داشتند و با اجرای طرح کاهش که با محوریت معاینه فنی است، سعی کرده تا میزان آلایندگی خودروهای متردد در سطح شهر تهران نیز کنترل شود.

کاتالیست

یکی از قطعات کاهنده آلایندگی در خودروها، کاتالیست است که قطعه بسیار حساس و مهمی است که با نصب روی مسیر دود خروجی، اثر خودروهای سواری روی آلودگی هوا را کاهش می‌دهد. این قطعه یک واکنش‌گر شیمیایی است که گازهای سمی در دود را با یک بازدهی مشخص به گازهای بی خطر تبدیل می‌کند. این قطعه در ایران در همه خودروهای دارای استاندارد یورو۲ به بعد نصب شده است، وظیفه اصلی کاتالیست حذف گازهای منواکسید کربن، هیدروکربن­‌های نسوخته و اکسیدهای ازت است. کاتالیست در خودروهای سواری به عنوان یک مبدل عمل می‌کند و گاز منواکسید کربن را به دی‌اکسیدکربن و اکسیدهای ازت را به نیتروژن تبدیل می‌کند.
بااینکه کاتالیست نقش بسیار مهمی در کاهش آلایندگی هوا دارد اما متخلفان همیشه راه هایی را برای دور زدن قانون پیدا می کند و این سبب شده که این روزها با بازار پررونق اجاره کاتالیست در اطراف مراکز معاینه فنی مواجه باشیم.
سید نواب حسینی منش مدیرعامل مراکز معاینه فنی شهرداری تهران با تایید این خبر گفت: متاسفانه این روزها شاهد اجاره دادن کاتالیست به خودروهایی که قصد اخذ معاینه فنی دارند، هستیم.

تست چراغهای جلو

تست چراغهای جلو
تست چراغهای جلو

در این قسمت به کمک رایانه میزان انحراف نور ماشین و سطح پوشش دهی آن مورد بررسی قرار می گیرد.
حتما پیش آمده که وقتی مشغول رانندگی بوده‌اید نور چراغ اتومبیلی که از روبرو می‌آید اذیتتان کند. در این مرحله سنجش و کنترل شدت نور چراغ‌های جلو و میزان انحراف پرتوهای آنهاست که می‌توان بوسیله دستگاه‌های مربوطه نور چراغهای جلو اتومبیل‌ها را مورد تست قرار داد و نتیجه را برای باز بینی در رایانه ذخیره کرد.
رنگ چراغ‌های جلوی وسیله نقلیه سفید یا زرد و رنگ چراغ‌های عقب و ترمز باید قرمز باشد. همچنین رنگ چراغ کوچک پلاک عقب سفید و رنگ چراغ دنده عقب باید سفید یا زرد باشد. رنگ چراغ راهنما و چراغ خطر نیز باید در قسمت جلوی خودرو زرد و در قسمت عقب وسیله نقلیه نیز زرد یا قرمز باشد.
استفاده از چراغهای پلیسی یا زنون که به چشم رانندگان آسیب می زند غیر مجاز می باشد.

آزمون لغزش جانبی

آزمون لغزش جانبی
آزمون لغزش جانبی

آیا تابه حال شاهد لاستیک سایی و یا انحراف خودرو از مسیر مستقیم بوده‌اید؟ در این مرحله معاینه فنی تعیین میزان باز یا بسته بودن دهانه چرخ های هر یک از محورهای خودروی شماست، این آزمون نشان می دهد که انحراف یک خودرو پس از طی کردن یک کیلومتر در راستای مسیر مستقیم چقدر است.
در این مرحله میزان انحراف خودرو پس از طی کردن یک کیلومتر سنجیده خواهد شد.
سیستم کنترل لغزش جانبی ESP خودرو یکی از سیستم های ایمنی خودرو های امروزی است که موجب عدم لغزش و کنترل هرچه بهتر خودرو توسط راننده می شود. اگر خودروی شما دارای ESP باشد به همراه دو سیستم ایمنی دیگر برای شما سامانه ایمنی فعال فراهم خواهد آورد:
۱- سیستم ترمز ضد قفل ABS
۲-سیستم کنترل کشش
همانطور که می دانید ABS از قفل شدن چرخ ها هنگام ترمز گیری جلوگیری میکند و TCS از لغزش چرخ ها به هنگام شتاب گیری و شروع به حرکت (Take Off) جلوگیری می کند (به خصوص در شرایط لغزنده برفی و یخی). دو سیستم فوق پایداری طولی را حفظ می کنند در حالی که سیستم کنترل لغزش جانبی ESP پایداری جانبی را تامین می کند.

سر خوردن یکی از اصلی ترین علل تصادف است به طوری که ۴۰ درصد از تصادفات مرگبار به علت سر خوردن اتفاق می افتد. سیستم کنترل لغزش جانبی ESP میتواند ۸۰ درصد تصادفاتی که بر اثر سر خوردن است را کاهش دهد. اگر سر خوردن خودرو قطعی باشد ESP فورا متوجه آن شده و مداخله می کند و راننده (به شرطی که از محدوده ها و قوانین فیزیک خارج نشود) با سر خوردن مواجه نخواهد شد.

سیستم کنترل لغزش جانبی ESP به گونه ای عمل می کند که راننده متوجه نمی شود و گمان میکند با مهارت خود خودرو را کنترل نموده است