تاثیر کیفیت بنزین در مصرف سوخت خودروها

نوع بنزین مصرفی به خودی خود یکی از مهم‌ترین نکات موجود در زمینه کاهش مصرف سوخت است. بنزین سوپر که در تمامی جایگاه‌ها عرضه می‌شود، دارای اکتان بالاتری است. نه‌تنها این نوع از بنزین کیفیت بهتری داشته و ضرر کمتری به موتور می‌رساند بلکه عملکرد را نسبت به بنزین‌های معمولی با اکتان پایین بهبود داده و در نتیجه مصرف سوخت را کاهش می‌دهد. کیفیت پایین بنزین سبب تشکیل بخار و اتلاف بنزین می گردد.

استفاده از مکمل بنزین برای بالا بردن کیفیت بنزین

متاسفانه کیفیت سوخت موجود در کشور شدیدا به موتور خودرو آسیب وارد می نماید. برای جلوگیری از خرابی موتور و صرف هزینه های گزاف تعمیرات پیشنهاد می شود حتما به توصیه کارشناسان توجه نمایید.

سوپر اکتان بوستر بهترین مکمل بنزین برای بالا بردن کیفیت بنزین

سوپر اکتان بوستر مدپاتکس یک مکمل بنزین ایرانی قدرتمند می باشد که به واسطه فناوری انحصاری نانو که در تولید آن به کار رفته است موفق به اخذ انواع تاییدیه رسمی از مراجع ذی صلاح شده است. این مکمل به صورت کاملا انحصاری با فناوری نانو تولید شده است که تمامی مزایای بهترین مکمل بنزین ایرانی را از جمله تنظیم نقطه احتراق بنزین در موتور، افزایش خواص اکتان افزایی بنزین(در حد بنزین سوپر استاندارد بین الملل – بنزین یورو 5 )، کاهش فشار بخار بنزین(سطح بنزین یورو5)، جلوگیری از انباشت کربن، کنترل و حذف آب از بنزین و نرم کنندگی و روان کاری حرکت پیستون ها را دارا می باشد.

بنزین بی کیفیت چه آسیبی به موتور خودرو می‌زند؟

همان‌طور که اشاره کردیم پیشرانه خودروها نیاز به سوخت با درجه کیفیت مناسب دارد و بسته به ضریب تراکم سیلندر و سایر متغیرهای فنی، هر اتومبیل بنزین خاصی مصرف می‌کند تا بتواند کیفیت عملکرد خود را در وضعیت استاندارد نگاه دارد. در ادامه به مهمترین تاثیرات منفی بنزین بی کیفیت به موتور خودرو اشاره خواهیم کرد.

عملکرد ناصحیح موتور همراه با ریپ و لرزش بیش از حد

در این بین اگر شما بنزین بی کیفیت با درصد رطوبت بالا یا درجه اکتان پایین‌تر از استاندارد کارخانه درون باک بریزید، احتمالا پس از روشن شدن موتور متوجه خواهید شد که سروصدای آن کمی بیشتر شده و لرزش زیادتری از سمت موتور به درون اتاق فرستاده می‌شود. احتمال به وجود آمدن ناک و ریپ در این حالت زیاد خواهد بود و درنتیجه شما دیگر عملکرد نرم و کم سروصدای موتور اتومبیل را دریافت نخواهید کرد. وقتی که بنزین کم کیفیت به داخل سیلندر وارد می‌شود، پس از متراکم شدن نمی‌تواند احتراق باکیفیت داشته باشد و احتمالا ناقص می‌سوزد. درنتیجه پیامدهایی مثل لرزش، ناک، ریپ زدن و تا حدی افزایش مصرف را در موتور خودرو به وجود می‌آورد. بنابراین یکی از اثرات بنزین بی کیفیت روی موتور خودرو، همین عملکرد همراه با ریپ و لرزش بیش از حد خواهد بود.

افت توان موتور

اگر بنزین با درجه کیفی مناسب به سیلندر موتور راه پیدا نکند، آنگاه کیفیت احتراق و انرژی حاصل از سوختن بنزین درون موتور به اندازه زمانی که خودرو از سوخت مرغوب استفاده می‌کند، نخواهد بود. درنتیجه توان خروجی پیشرانه کاهش می‌یابد و خودرو دچار افت شتاب و قدرت خواهد شد. این مسئله می‌تواند کیفیت رانندگی و عملکرد خودرو را تحت تأثیر بسیار منفی قرار دهد و مشکلات زیادی در پی داشته باشد. بنابراین افت توان و کاهش میزان شتاب خودرو از دیگر پیامدهای استفاده از بنزین بی کیفیت خواهد بود.

کثیف شدن غیرعادی قطعات درونی موتور و احتمال آسیب به بخش‌های حساس موتور

مسلما وقتی بنزین بی کیفیت باشد یا کیفیت کمی داشته باشد، احتمال سوختن ناقص آن هم وجود دارد و درنتیجه دوده‌های بیشتری درون موتور شکل خواهد گرفت. این دوده‌ها می‌توانند محفظه احتراق و به‌ویژه سر شمع‌ها را کثیف کرده و موجب افت کیفیت و کارایی موتور شوند. لرزش غیرعادی موتور، کثیفی بخش‌های حساس و اضافه شدن ناخالصی‌ها به درون محفظه سیلندر می‌تواند به‌صورت بالقوه موجب لرزش غیرعادی پیستون‌ها سر جای خود شود و همین امر ممکن است موجب صدمه بخش‌های حساسی مثل رینگ پیستون و دیواره سیلندر شود. احتمال بروز این عیب بسیار کم است اما در صورت وقوع، مشکلاتی نسبتا پرهزینه مثل روغن‌سوزی را برای موتور به دنبال خواهد داشت. بنابراین با دانستن این نکته می‌توان بیش‌ازپیش به اهمیت استفاده از سوخت باکیفیت در موتور خودرو پی برد.

بد استارت خوردن موتور خودرو

اگر بنزین بی کیفیت با درجه اکتان پایین یا میزان رطوبت بالا در لحظه استارت وارد محفظه احتراق شود، این سوخت نمی‌تواند پس از اعمال جرقه فورا منفجر شود؛ بنابراین خودرو در لحظه استارت روشن نمی‌شود یا بد روشن می‌شود. با این حساب اگر بنزین بی کیفیت درون باک خودرو جمع شده باشد، آن وقت بد استارت خوردن موتور و بد روشن شدن آن محتمل است. ضمنا ممکن است پیشرانه به اعمال فشار روی پدال گاز خوب جواب ندهد و گاهی دچار کپ کردن و خوب گاز نخوردن شود.

5/5 - (4 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *