فشار بخار بنزین

فشار بخار رید یا (Reid Vapor Pressure (RVP به معنای فشاری است که در دمای معین و مشخصی به واسطه بخار سوخت بر سطح آزاد مایع وارد شده و به وسیله فشارسنج اندازه‌گیری می‌شود. با افزایش فشار بخار مایع درجه فراریت آن افزایش یافته و این مسئله یعنی میل به تبخیر شدن مایع بیش‌ تر است.

 فشار بخار بنزین
با افزایش فشار بخار مایع درجه فراریت آن افزایش یافته و این مسئله یعنی میل به تبخیر شدن مایع بیش‌تر است.

فشار بخار استاندارد بنزین در دماهای مختلف متفاوت است و برای نمونه در دمای 60 درجه فارنهایت 7/12 است اما در دمای 90 درجه فشار بخار 8 است. فشار بخار بالا هر چند سبب بهتر سوختن بنزین خواهد شد اما به همان نسبت آلودگی هوا را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین لازم است فشار بخار در حد معینی قرار داشته باشد.

دستگاه اندازه گیری فشار بخار RVP بنزین
تاثیر فشار بخار بنزین در آلودگی هوا
طریقه به دست آوردن فشار بخار بنزین
بخار بنزین
آسیب های سر ریز شدن بنزین
استفاده صحیح از مکمل بنزین
ویژگی های مهم بنزین یورو 5
تاثیر فشار بخار پایین در بنزین


دستگاه اندازه گیری فشار بخار RVP بنزین

دستگاه اندازه گیری فشار بخار RVP بنزین
دستگاه RVP مطابق با استانداردASTM D323 می باشد

دستگاه RVP یا همان دستگاه اندازه گیری فشار بخار بنزین و مواد نفتی جهت اندازه گیری فشار بخار بنزین و مواد نفتی استفاده می شود. دستگاه RVP مطابق با استانداردASTM D323 می باشد . این دستگاه در آزمایشگاه روغن و گریس ، نفت و گاز ، آزمایشگاه پتروشیمی ، آزمایشگاه پالایشگاه ها ، آزمایشگاههای استاندارد و آزمایشگاه تحقیقاتی مورد استفاده قرار میگیرد.

تاثیر فشار بخار بنزین در آلودگی هوا

تاثیر فشار بخار بنزین در آلودگی هوا
مسئله این است که داخل باک خالی خودروها، هوا نیست بلکه بخار بنزین است

مسئله این است که داخل باک خالی خودروها، هوا نیست بلکه بخار بنزین است. وقتی یک باک بنزین می زنیم، معادل حجم آن، بخار بنزین از باک خارج می شود. بنابراین حجمی معادل مصرف بنزین شهر تهران، بخار بنزین از باک خودروها در هوا منتشر می شود. تازه این تمام مشکل نیست، وقتی تانکر بنزین،مخزن زیرزمینی را پر می کند بخار بنزین موجود در مخزن خالی، در هوا منتشر می شود. بنابراین در ازای هر لیتر مصرف بنزین، دو لیتر بخار بنزین در هوای اطراف پمپ بنزین ها پراکنده می شود. یعنی اگر اقدامی صورت نگیرد، حجمی دوبرابر حجم مصرف بنزین تهران، بخار بنزین در هوای شهر منتشر می شود.

طریقه به دست آوردن فشار بخار بنزین

طریقه به دست آوردن فشار بخار بنزین
طریقه به دست آوردن فشار بخار بنزین در متن پایین توضیح داده شده است.

ابتدا بنزین را درون ظرف نمونه می ریزیم، به طوری که حبابی درون ظرف نباشد و بنزین سرریز شود. حال شیر اتصال ظرف نمونه را به محفظه ی هوا وصل می کنیم و حدود 90 درجه آن را می چرخانیم. حال دستگاه اندازه گیری فشار را درون یک حمام آب گرم قرار می دهیم. این حمام آب گرم دما را تا 37.8 درجه ی سانتی گراد بالا می آورد و در همین دما متوقف می شود. حال می گذاریم تا دما به حدود 37.8 درجه برسد و می گذاریم تا حدودا نیم ساعت در همین دما و فشار بماند و بعد از نیم ساعت دما و فشار را یادداشت می کنیم و ضریب تصحیح و فشار بخار رد را به دست می آوریم.

بخار بنزین

بخار بنزین
بخار بنزین

بسیار اتفاق افتاده که در زمان بنزین زدن به صورت ناگهانی باک ماشین سر رفته و بنزین به بیرون سر ریز شده است در حالی که هنوز باک بنزین خودروی شما فضای خالی داشته است. این پدیده معمولا زمانی اتفاق می افتد که فشار ورودی بنزین کل دهنه ورودی را برای لحظاتی مسدود میکند و مانع خروج گازهای داخل باک میشود. اگر گاز خارج نشود بنزین نمی تواند وارد باک شود و به طور ناگهانی ورود بنزین برای لحظاتی کوتاه با فشار متقابل گازهای در حال خروج مسدود شده و بنزین از باک بیرون میریزد. در چنین شرایطی اگر کمی آهسته تر بنزین بزنید تا گازهای جمع شده داخل باک به راحتی بتوانند خارج بشوند ، بنزین هم به راحتی وارد باک خودرو می شود و سر ریز نمی شود. نکته مهم این که همیشه حواستان باشد باک خودروی شما چه مقدار بنزین می گیرد. فرض کنید آمپر بنزین خودروی شما یک خط بنزین نشان میدهد. شما در این شرایط معمولن 40 لیتر بنزین میزنید تا باک پر شود. در هنگام سوخت گیری زمانی که 30 لیتر بنزین زدید باید فشار نازل را کم کنید و آهسته تر بنزین بزنید تا باک آرام تر پر شود. در اصل همیشه باید بدانید حدود مقدار بنزینی که میخواهید سوخت گیری کنید چقدر است و انتهای سوخت گیری را آهسته انجام دهید. با این روش اگر قطع کن نازل پمپ بنزین هم خراب باشد خودروی شما دچار سر ریزی بنزین نمی شود.

نکته مهم : بخار بنزین برگشتی از باک بنزین خودرو در زمان بنزین زدن از همان دهانه ورودی باک تخلیه میشود. این بخار را در فصل تابستان و زمان بنزین زدن به صورت یکسری موج های در حال حرکت در فضای اطراف نازل بنزین مشاهده می کنید. موج هایی که در هنگام بنزین زدن مشاهده میشود در اصل بخار بنزین هستند.

آسیب های سر ریز شدن بنزین

آسیب های سر ریز شدن بنزین
آسیب های سر ریز شدن بنزین

سر ریز شدن بنزین چند ایراد به همراه دارد که باید خیلی مراقب آن باشیم. اول اینکه محیط زیست را آلوده میکند. دوم مقداری از سوخت نابود میشود که قابل استفاده نیست. سوم باید هزینه بنزین هدر رفته را هم پرداخت کنیم بدون اینکه استفاده کرده باشیم. چهارم احتمال خطراتی مانند آتش سوزی با آزاد شدن بنزین در فضای پمپ بنزین به شدت افزایش پیدا میکند و این موضوع بسیار مهمی است.

استفاده صحیح از مکمل بنزین

استفاده صحیح از مکمل بنزین
استفاده صحیح از مکمل بنزین

اگر قصد استفاده از مکمل های بنزین را دارید باید پس قبل از برداشتن نازل پمپ بنزین، ابتدا در و پلمپ مکمل را باز کنید. اگر قیف مخصوص دارد روی آن نصب کنید. مکمل را داخل باک بریزید و سپس نازل را برداشته و اقدام به سوخت گیری کنید. مکمل سوپر اکتان بوستر مدپا با کاهش 20 الی 30 درصدی فشار بخار میتواند سهم بسزایی در کاهش آلودگی محیط زیست داشته باشند.

ویژگی های مهم بنزین یورو 5

ویژگی های مهم بنزین یورو 5
ویژگی های مهم بنزین یورو 5

برای بنزین یورو ، چندین ویژگی مهم وجود دارد، اما این سه ویژگی بیشترین تأثیر را بر عملکرد موتور دارند. اینها ویژگی های ضد ضربه ، فشار بخار رید و محدوده جوش هستند. علاوه بر این، گوگرد، بنزن، آروماتیک، سرب و منگنز نیز بسیار حیاتی هستند. در یک پالایشگاه نفت ، این پارامترها برای تولید سوخت بنزین با کیفیت مطلوب به طور بحرانی نظارت و کنترل می شوند.

تاثیر فشار بخار پایین در بنزین

دستگاه اندازه گیری فشار بخار RVP بنزین
تاثیر فشار بخار پایین در بنزین

فشار بخار رید (RVP) به عنوان فشار بخار مطلق اعمال شده توسط بخارات بنزین در دمای 37.8 درجه سانتی گراد در حجمی از هوا 4 برابر حجم مایع تعریف می شود. این معیار میزان فرار، تمایل به قفل شدن بخار و خطرات انفجار سوخت بنزین موتور است. فشار بخار کافی بنزین برای شروع احتراق در موتور احتراق داخلی لازم است. ASTM D-323 روش استانداردی است که برای اندازه گیری RVP در آزمایشگاه استفاده می شود. اندازه گیری RVP برای جلوگیری از تبخیر زیاد بسیار مهم است تا محصولات در جو گم نشوند یا پمپ ها در بخار قفل نشوند. علاوه بر این، در زمستان فشار بخار کم ممکن است باعث ایجاد مشکل در راه اندازی موتور شود. بنابراین، پالایشگاه های نفت RVP را به صورت فصلی کنترل می کنند تا قابلیت اطمینان موتور بنزینی را حفظ کنند.



محصولات مدپاتکس


انواع اکتان بوستر، مکمل بنزین و انژکتور شور با تکنولوژی نانو


4.9/5 - (11 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *