سرویس نگهداری خودرو جک
موتور
ساختار موتور EM
اقدامات احتیاطی برای تخلیه مایع خنک کننده موتور:
■پس از اینکه موتور در شرایط خنک کننده قرار گرفت، مایع خنک کننده موتور را تخلیه کنید.
اقدامات احتیاطی برای جدا کردن لوله سوخت:
■قبل از شروع به کار، مطمئن شوید که هیچ ماده ای که ممکن است باعث احتراق یا جرقه در محل کار شود وجود نداشته باشد.
■ قبل از قطع و وصل کردن، ابتدا فشار سوخت را آزاد کنید. برای روشهای آزادسازی فشار سوخت، لطفاً به “آزاد شدن فشار سوخت در لوله سوخت” مراجعه کنید.
■پس از جدا کردن لوله، دهانه را ببندید تا از نشت سوخت جلوگیری شود.
اقدامات احتیاطی در جداسازی قطعات:
■ لطفا از ابزار تعمیر مخصوص استفاده نمایید. همیشه عملیات ایمن را حفظ کنید.
■ مراقب باشید که به سطح منطبق یا سطح کشویی آسیب نرسانید.
■ در صورت لزوم از نوار چسب یا معادل آن برای آب بندی دهانه سیستم موتور استفاده کنید تا از ورود مواد خارجی جلوگیری شود.
■ برای تسهیل عیب یابی و مونتاژ مجدد قطعات جدا شده را علامت گذاری و ترتیب دهید.
■ اصول اولیه برای شل کردن پیچ و مهره این است که ابتدا قسمت بیرونی و سپس حالت مورب را شل کنید. اگر دنباله شل شدن مشخص شده است، لطفاً دنباله مشخص شده را دنبال کنید.
اقدامات احتیاطی در بازرسی، تعمیر و تعویض:
■ قبل از تعمیر یا تعویض، قطعات را به طور کامل بررسی کنید. از همین روش ها برای بازرسی قطعات تعویض شده استفاده کنید. در صورت لزوم، لطفا جایگزین کنید.
اقدامات احتیاطی برای مونتاژ و نصب:
■ اصول اولیه برای سفت کردن پیچ و مهره این است که ابتدا وسط را با همان گشتاور سفت کنید و سپس حالت مورب بیرونی را سفت کنید.
■ حلقه آب بندی لاستیکی به راحتی در حین جداسازی آسیب می بیند. در صورت لزوم، آن را جایگزین کنید.
■ هر قسمت را کاملا بشویید، تمیز کنید و باد بزنید تا خشک شود. به دقت بررسی کنید که آیا روغن موتور یا لوله خنک کننده موتور مسدود شده است.
■ هنگام پر کردن مایع خنک کننده موتور پس از تخلیه، لازم است هوا از لوله خارج شود.
■ پس از تعمیر، موتور را روشن کنید و سرعت چرخش موتور را افزایش دهید تا بررسی کنید که آیا مایع خنک کننده موتور، سوخت، روغن موتور و گاز دم نشتی دارند یا خیر.
قطعاتی که باید با توجه به زاویه مشخص شده سفت شوند:
■ برای سفت کردن قطعات زیر موتور، از آچار زاویه استفاده کنید:
— پیچ سر سیلندر
— پیچ و مهره های پوشش بلبرینگ اصلی
— مهره درپوش شاتون
— پیچ های قرقره تسمه میل لنگ
■ آنها را در نهایت بر اساس مقدار گشتاور سفت نکنید.
■ مقدار گشتاور این قطعات در مراحل پیش سفت کردن اعمال می شود.
■ سطح نخ و نشیمنگاه پایه را تمیز نگه دارید و روی آن روغن بمالید.
جداسازی درزگیر:
■ پس از جدا کردن مهره ها و پیچ های ثابت، از یک خراش دهنده برای جدا کردن سطح منطبق و جدا کردن درزگیر روغن استفاده کنید.
■ توجه داشته باشید که سطح همسان آسیب نبیند.
■ اسکراپر را وارد کنید و سپس همانطور که در شکل نشان داده شده است، آن را بکوبید و از پهلو بلغزانید.
■ در برخی از جاهایی که استفاده از اسکراپر مشکل است، لطفاً از چکش پلاستیکی استفاده کنید، کمی قطعات را بکوبید و آنها را جدا کنید.
■ در صورت اجتناب ناپذیر بودن استفاده از پیچ گوشتی و سایر ابزارها، لطفا توجه داشته باشید که سطح منطبق را خراب نکنید.
مراحل استفاده از درزگیر:
■ برای پاک کردن درزگیر روغن روی سطح بالشتک و سطح منطبق از یک سوهان استفاده کنید.
■ درزگیر روغن را به طور کامل از شیار جدا کنید، پیچ ها و سوراخ های پیچ را ثابت کنید.
■ از بنزین بدون سرب برای تمیز کردن سطح کاربرد درزگیر و سطح منطبق استفاده کنید و آب، گریس و مواد خارجی متصل شده را جدا کنید.
■ درزگیر را با اندازه مشخص شده به طور کامل در محل مشخص شده قرار دهید.
■ اگر شیاری برای قرار دادن درزگیر وجود دارد، لطفاً درزگیر را داخل این شیار قرار دهید.
■ برای سوراخ های پیچ، به طور کلی درزگیر را در سوراخ ها بمالید. گاهی اوقات، درزگیر را در خارج از سوراخ اعمال کنید.
■ قطعات اتصال را ظرف 5 دقیقه پس از اعمال درزگیر نصب کنید.
■ در صورت وجود کثیفی روی درزگیر، فوراً آن را تمیز کنید.
■ بعد از نصب، پیچ و مهره ها قفل را دوباره سفت نکنید.
■ پس از 30 دقیقه از نصب، روغن موتور و مایع خنک کننده موتور را دوباره پر کنید.