سیستم سوخت رسانی
به زبان سادهتر سیستم سوخترسانی خودرو مخلوط هوا و وسوخت را به موتور خودرو تزریق میکند. این فرآیند باید متناسب با شرایط عملکردی موتور در طول حرکت انجام شود. بدین معنی که در زمانهای متفاوت استارت اولیه، گرم شدن موتور، زمان شروع به حرکت و زمان شتابگیری، سوخت باید با سرعتهای متفاوتی به موتور وارد شود. این تنظیم سرعت برعهده سیستم سوخترسانی است. سوپر کلینر مدپا محلول مخصوص سرویس و نگهداری خودرو و کاهش هزینه تعمیرات می باشد که با استفاده از ماده روان کننده پترو نانون و ایجاد لایه محافظ نانو تکنولوژی در مسیر سوخت رسانی از خوردگی قطعات داخلی مسیر سوخت رسانی جلوگیری می کند.
Super Cleaner Nano
پاکسازی داخل محفظه احتراق
پاک سازی سوپاپ ها و سر شمع ها
شستشوی کامل مسیر سوخت رسانی
افزایش طول عمر مفید موتور خودرو
پاک سازی باک بنزین و پمپ بنزین خودرو
هر ۵۰۰۰ کیلومتر یک بار استفاده شود
اخطار: از خرید محصولات ارزان قیمت و بدون تاییدیه در بازار اکیدا خودداری نمایید. اکثر محصولات ارزان قیمت و فاقد تاییدیه رسمی، تقلبی و با موادی بی کیفیت تولید شده است که شدیدا به موتور خودرو شما آسیب وارد می نماید.
وظایف سیستم سوخت رسانی خودرو
وظیفه سیستم سوخترسانی در خودروها تزریق مخلوط هوا و سوخت بهینه شده به موتور خودرو است. این کار باید متناسب با شرایط عملکردی موتور در هر لحظه انجام شود. به این معنی که، سوخت رسانی باید متناسب با شرایط مختلف موتور در طول حرکت انجام شود. یعنی در زمانهای استارت اولیه و هنگامی که موتور سرد است، فاز پس از استارت و گرم شدن موتور، موقع به حرکت در آمدن و شتابگیری خودرو، موتور نیاز دارد که سوخت با سرعتهای متفاوتی درون آن تزریق شود و سیستم سوخترسانی باید این سرعتها را ضمن تزریق تنظیم کند.
انواع سیستم سوخت رسانی خودرو
سیستمهای سوخترسانی به ۲ دسته کلی کاربراتوری و انژکتوری تقسیم میشود. سیستمهای کاربراتوری تنها سیستم رایج تا پیش از ۱۹۸۰ بودند. اما از دهه ۸۰ میلادی به بعد، خودروسازان به فکر مدیریت بهینه سوخت در خودرو و به دنبال آن مدیریت عملکرد موتور به طور گستردهتر افتادند. چرا که در غیر این صورت، قادر به سازگاری با قوانین زیست محیطی نبودند و صنعت خودروسازی آسیب جدی در مواجه با این قوانین میدید.
همچنین سیستمهای قدیمی قادر به تامین نیازهای موتورهای جدیدتر نبودند. بنابراین سیتمهای انژکتوری پا به این عرصه گذاشتند. تفاوت عمده این دو سیستم در نحوه تزریق سوخت درون سیلندرها است. سیستمهای انژکتوری سوخت را به صورت ذرات بسیار ریز درون سیلندر میپاشند، در حالی که سیستمهای کاربراتوری سوخت را درون سیلندر میریزند.
۱. سیستم سوخت رسانی کاربراتوری
اساس کار این سیستم بر قرار گرفتن اصلیترین قطعه آن یعنی کاربراتور در وسط منیفولد هوا است. (منیفولد هوا یا منیفولد ورودی، قطعهای است که وظیفه هدایت مخلوط هوا و سوخت را به داخل محفظهی احتراق یا همان سیلندر بر عهده دارد.) کاربراتور منجر به ایجاد خلاء و ورود هوا در هنگام مکش سوخت درون سیلندرها میشود و مخلوط سوخت و هوای آماده احتراق برای موتور تامین خواهد شد. قطعات اصلی این سیستم شامل این موارد میشود:
-باک بنزین
-پمپ بنزین
-لولههای سوخت رسانی
-فیلتر بنزین
-کاربراتور
-شیر اطمینان
بنابر آنچه گفته شد، اصلیترین بخش این سیستم کاربراتور است که وظیفه تهیه مخلوط هوا و سوخت را متناسب با شرایط مختلف موتور بر عهده دارد.
نحوه کار کاربراتور و انواع آن
همانطور که گفته شد، محل قرارگیری کاربراتور میانه منیفولد هوا است. هنگامی که پیستون در سیلندر به سمت پایین حرکت میکند، دریچه گاز کاربراتور باز میشود و هوا از طریق پمپ مخصوصش از این دریچه وارد کاربراتور شده، درون بدنه آن با سوخت مخلوط و سپس مخلوط سوخت و هوا به درون سیلندر تزریق میشود. در ورودی دریچه گاز کاربراتور، قطعهای به نام ونتوری وجود دارد که در هوای وارد شده ایجاد خلاء میکند. این خلاء باعث مکش سوخت از ژیگلور کاربراتور میشود. ژیگلور، مخزن سوخت درون کاربراتور است. سوخت از طریق لولههای سوخت رسانی به درون این مخزن منتقل میشود. این لولهها نیز به پمپ بنزین متصل هستند که عمل مکش سوخت را از باک انجام میدهد. بنابراین قطعات اصلی هر کاربراتور را محفظه و صفحه گاز، محفظه و صفحه ساسات، بدنه، محفظه راهانداز و ونتوری یا پمپ شتاب دهنده تشکیل میدهد. کاربراتورها به سه دسته تقسیم میشوند:
کاربراتور با جریان هوا از بالا به پایین:
کاربراتورهایی که از نیروی جاذبه برای جریان مخلوط سوخت و هوا به داخل موتور کمک میگیرند. این کاربراتورها هنوز هم در برخی خودروها استفاده میشوند.
کاربراتور با جریان هوا از پایین به بالا:
این کاربراتورها که استفاده از آن کاملا منسوخ شده است، سوخت را به صورت جامد وارد موتور میکرد. عملکرد این کاربراتورها، در هوای سرد به شدت ضعیف بود.
کاربراتور با جریان هوای افقی:
این نوع کاربراتور که دارای ونتوری ثابت و متغیر است در خودروهای قدیمیتر مانند پیکان مورد استفاده بود.
2. سیستم سوخت رسانی انژکتوری
سیستمهای انژکتوری به دلیل بهبود عملکرد موتور، تقریبا در حال همهگیر شدن در صنعت خودروسازی هستند. این سیستمها در واقع مانند یک سرنگ، عمل پاشش سوخت را درون سیلندرها انجام میدهند. سیستم سوخترسانی انژکتوری برای اولین بار در دهه ۵۰ میلادی توسط شورولت و پونتیاک مورد استفاده قرار گرفت. سپس بنز اولین خودروی بنزینی انژکتوری خود را عرضه کرد. اما اینها نمونههایی از انژکتورهای مکانیکی را همراه داشتند و اولین خودرو با انژکتور الکتریکی را کرایسلر به جهان معرفی کرد. اجزای اصلی این سیستم عبارتند از:
-سنسور دریچه گاز
-سنسور دمای هوا
-سنسور فشار هوا
-سنسور دور موتور
-سنسور ضربه
-سنسور دمای آب
-سنسور اکسیژن
-انژکتور
-کویل دوبل
-دلکو
نحوه کار سیستم سوخت رسانی انژکتوری و انواع آن
در این سیستم سوخت توسط پمپ که میتواند الکتریکی یا مکانیکی باشد به داخل لولههای انتقال و ریل سوخت با فشار زیاد تزریق و به انژکتور منتقل میشود. انژکتور که در این سیستم مانند یک سرنگ تزریق عمل میکند سوخت را به صورت پودری از طریق سوزن خود درون سیلندر هوا میپاشد. به این ترتیب ترکیب سوخت و هوای مورد نیاز موتور برای احتراق تامین میشود. میزان سوخت و مدت زمان پاشش آن توسط انژکتور به درون سیلندر را ECU یا همان کامپیوتر اتومبیل با توجه به اطلاعات دریافتی از سنسورها به صورت دقیق مشخص میکند. حلقه پاشش سوخت توسط انژکتور از کمترین تا بیشترین زاویه قابل تغییر است و به این ترتیب میزان سوخت تزریق شده درون سیلندرها و غلظت آن تنظیم میشود. سیستم سوخترسانی انژکتوری نیز انواع مختلفی دارد که به دو دسته کلی مکانیکی و الکتریکی تقسیم میشوند. استفاده از سیستمهای سوخت رسانی مکانیکی-انژکتوری سالهاست که در صنعت خودروسازی منسوخ شده است.
محصولات مدپاتکس
انواع اکتان بوستر، مکمل بنزین و انژکتور شور با تکنولوژی نانو
سوپر اکتان بوستر
Super Octane Booster
افزایش قدرت بهسوزی
جلوگیری از انباشت کربن
جایگزین مناسب بنزین سوپر
افزایش شتاب و توان موتور
نانو سیلور
Nano Silver
مکمل بنزین و انژکتورشور
بهینه سازی مصرف سوخت
پاکسازی محفظه احتراق
کاهش دهنده ضربات و لرزش خودرو