ریختن تینر در باک خودرو ممنوع است؟

بسیار دیده شده که مالکان خودرو برای تمیز کردن مسیر سوخت، موتور و اگزوز خودرو خود از تینر و یا گازوییل استفاده می‌کنند و آن را داخل باک بنزین می‌ریزند تا با عبور از مسیر سوخت، رسوبات را از بین برده و آلودگی‌ها را پاک کند. اما سوال اینجاست که آیا این کار جنبه علمی دارد و تاثیر آن مثبت است و یا به طور کلی تاثیر منفی بر روی خودرو خواهد داشت.
تینر یک ماده حلّال است و به دلیل خاصیت اشتعال پذیری بالا، موجب افزایش شدت احتراق شده و تا زمانیکه تینر در باک است میزان بیشتری بنزین توسط موتور مصرف می شود. این بهتر سوختن این تصور را برای راننده ایجاد می‌کند که عملکرد موتور خودرو بهتر شده و رسوبات هم از بین رفته است. اما اینچنین نیست و تنها همان سوختن بنزین دچار تغییر شده است.

تینر
استفاده تینر در باک خودرو

به عنوان شاهد برای این مطلب می توان به قابلیت حل کنندگی رنگ توسط تینر اشاره کرد، تینر قدرت حل کنندگی فوق العاده ای زیادی دارد تا جایی که حتی لک های رنگ خشک شده را نیاز می تواند به راحتی حل کند.
تینر علاوه بر حل کردن رسوب های داخل مسیر سوخت رسانی تمام مواد روان کننده موجود در بنزین را نیز در خود حل کرده و از بین می برد. همچنین پس از سوختن محلول تینر با بنزین در محفظه احتراق دوده و گازهای به وجود آمده روی کاتالیست و سنسور اکسیژن پس از استفاده های مکرر از تینر ارایه شده است.
از سوی دیگر باید به حلّال بودن تینر اشاره کنیم که در صورت استفاده در باک بنزین، تبدیل به یک عامل خورنده می‌شود و به قطعات موجود در مسیر سوخت رسانی آسیب می رساند همچنین در صورت استفاده طولانی مدت از تینر، اورینگ‌ها دچار آسیب شدید شوند و مشکلات بعدی را به وجود می‌آورند.

تینر
تینر مخصوص رنگ است

باید بگوییم تینر رسوبات و مواد به جای مانده در خودرو را نمی‌شوید بلکه آنها را حل می‌کند و در محفظه احتراق می سوزاند و باعث خشک کار کردن پیستون ها می شود. تینر همچنین می‌تواند عمر سنسور اکسیژن را کم کند و آن را از بین ببرد. دیده شده که پس از استفاده از تینر در باک خودرو، خطاهایی در سنسور اکسیژن به وجود می‌آید اما باید گفت که این خطا باید بررسی و علت اصلی آن پیدا شود چراکه خطاهای متفاوتی در سنسور اکسیژن وجود دارد و نمی‌توان آن را تنها به استفاده از تینر مرتبط کرد.
رانندگان خودروهای ایران خودرو و سایپا بیشترین گزارش ها را از خرابی سنسور اکسیژن پس از استفاده مکرر از تینر ارائه کرده اند.

تینر
شستشوی رنگ با تینر

برخی از مردم فکر می‌کنند که با ریختن تینر در داخل باک، سوزن‌های انژکتور هم تمیز می‌شود و اگر کارایی خود را از دست داده باشد، همانند روز اول کار می‌کند این تصور کاملا اشتباه است چراکه در صورت وجود رسوب در هر بخشی از خودرو، این رسوبات آنقدر غلیظ است که با این روش از بین نمی‌رود. به علاوه اینکه سوزن انژکتور گاهی دچار ایرادات دیگر هم می‌شود از جمله عبور بیش از حد بنزین و بالا رفتن دِبی خروجی.



محصولات مدپاتکس


انواع اکتان بوستر، مکمل بنزین و انژکتور شور با تکنولوژی نانو


4.4/5 - (20 امتیاز)

مطالب مرتبط

3 دیدگاه‌

  1. نیستانک گفت:

    با سلام تینر باعث تخریب مواد پلاستیکی مسیر باک تا انژکتور میشه. ولی مقدار مهمه. بنزین سوپر بهتر از تیتر هست ولی متاسفانه کم شده یا نیست. اینکه یک تا دو لیتر مخلوط با باک ۶۰ لیتری با این اکتان فعلی ضرر بلند مدت داره ولی برا کوتاه مدت مشگلی نداره.

  2. اسماعیل گفت:

    در مورد تینر و حلال بودنش شکی در نوشته ها شما نیست اما شما که یک ترفند را برای هر موضوع فروش ویا تبلیغات خودتان مورد نظر منفی قرار میدهید حداقل از عکس ماشین و ریختن وایتکس نگذارید چون او یک ترفند درست اجرا کرده و روغن نیز در باک ماکسیما ریخت که خشکی اش جبران شود و مصرف‌کنندگان نمیدانند اما شما خوب میدانید مواد تشکیل شده محصولات انژکتور شور ها کلا از نوع مواد همان تینر هستش

    • sadegh karimi گفت:

      با سلام. جهت اطلاع شما و خیلی از دوستان که سوالات مشابه را مطرح می‌کنند عرض می‌شود تینر یک حلال ساده هست که بیشتر از پسماند مواد آروماتیکی تولید می‌شود. تینر بیشتر برای مصارف کارگاهی و صنعت رنگ استفاده می‌شود. قدرت حلالیت تینر در مقابل مواد پتروشیمی مورد استفاده در محصولات مدپا بسیار ضعیف و ناچیز است.
      متاسفانه بیشتر مردم عادی تنها ماده آروماتیکی که می‌شناسند تینر است و هر آنچه شبیه آن مشاهده کنند بلافاصله به تینر شباهت می‌دهند. در حالی که بوی تینر شباهت زیادی به بوی مواد اولیه مانند تولوئن،پارازایلین،اورتوزایلین و ….دارد. زیرا هم خانواده آنها است.
      سپاس از شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *