مواد ممنوعه برای استفاده در اکتان بوستر در کشورهای مختلف

در سال‌ های اخیر، موارد زیادی مشاهده شده است که در آن ترکیبات شیمیایی با بنزین ترکیب می ‌شوند که می ‌تواند تاثیر مخربی بر عملکرد موتور، سلامت انسان و محیط‌ زیست داشته باشد. اکثر این موارد مربوط به مخلوط‌ های بنزینی است که به آفریقا، خاورمیانه و آسیا ارسال می‌ شود، زیرا اروپا و ایالات متحده مقرراتی دارند که تا حدی استفاده از این مواد شیمیایی را ممنوع میکند.
این مواد شیمیایی به عنوان یک منبع ارزان اکتان در نظر گرفته می شوند و می توانند باعث بروز مشکلاتی در موتور مانند خوردگی قطعات موتور شوند و بر عملکرد رانندگی تاثیر بگذارند. همچنین در صورت ترکیب شدن و سوختن برای سلامت انسان و محیط زیست در بلند مدت مضر هستند. انجمن سوخت های پاک آسیایی (ACFA) اخیرا در مورد این موضوع توسط دولت ها و صنعت نفت هشدار داده است.

افزودنی های غیر سنتی بنزین (NTGA) عبارتند از:
بوتیل استات
متیل آنیلین
آستون
متیلان
متیل استات
اینها ترکیبات آلی هستند که به عنوان حلال به طور گسترده در صنعت استفاده می شوند. این حلال ها اخیرا در مخلوط های بنزین شناسایی شده اند و گفته می شود مشکلاتی مانند استارت موتور و شتاب خودرو را به همراه دارد. استفاده از مواد شیمیایی ذکر شده در بالا در کاربردهای هدفمند آنها هیچ دلیلی برای نگرانی های بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی ایجاد نمی کند.

بررسی سیاست های فعلی در مورد ترکیب NIGA ها در بنزین

ما سیاست های فعلی را در تعدادی از کشورها از جمله ویتنام، چین ، ایالت متحده و اروپا بررسی کرده ایم. ما همچنین به این یافته ‌ها در برابر منشور جهانی سوخت (WWFC) اشاره کردیم، سندی که توسط سازندگان موتور و خودرو از سراسر جهان، از جمله آمریکای شمالی، ژاپن و اروپا منتشر شده است، که استانداردهای دیزل و بنزین را به منظور هماهنگ کردن سوخت در سراسر جهان توصیه می‌کند.

چین

چین اکثرا افزودنی های شیمیایی را در دستورالعمل استاندارد بنزین مورخ 18 دسامبر 2013 ممنوع کرده است که بیان می کند” افزودنی های مورد استفاده در بنزین برای وسایل نقلیه موتوری نباید حاوی مواد مضر شناخته شده باشند و باید با دوز توصیه شده استفاده شوند ” مواد شیمیایی مانند متیلال، ترکیبات از نوع آنیلین ، هالوژن ها و مواد حاوی فسفر و سیلیکون و غیره نباید به بنزین اضافه شوند.

ایالت متحده آمریکا

NIGA ها در فهرست افزودنی های بنزین ثبت شده آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا یافت شدند . مواد افزودنی سوخت در ایالت متحده طبق نظریه قانون هوای پاک تنظیم می شوند . براساس نظریه قانون هوای پاک ایالت متحده ، همه پالایشگاه ها و وارد کنندگان باید مواد افزودنی سوخت خود را قبل از اینکه این مواد در ایالت متحده به فروش برسد در EPA ثبت کنند.

اروپا

NIGA ها در لیست اکسیژن های توصیه شده در استاندارد های بنزینی اتحادیه اروپا قرار ندارند. اتحادیه اروپا ، سوخت خودروهای بنزین بدون سرب – الزامات و روش‌ های آزمایش، هیچ یک از NTGA در لیست اکسیژن‌ های توصیه شده یافت نشد و استفاده از آنها توسط استانداردهای انتشار اروپا محدود شده است.

ویتنام

ویتنام استون را به عنوان افزودنی بنزین به دلیل اثرات «ناشناخته» بر سلامت انسان و آسیب احتمالی به موتور خودروها ممنوع کرده است.


سطوح خطر و قرار گرفتن در معرض NTGA

همه انواع NTGA ها در سازمان ملل متحد به عنوان مایعات قابل اشتعال طبقه بندی می شوند، در مورد NMA، به عنوان یک ماده سمی برخی گزارش های تحقیقاتی اشاره می کنند که NMA می تواند باعث آسیب به سیستم اعصاب مرکزی شود و همچنین می تواند باعث نارسایی کبد و کلیه شود.


اثرات NTGA بر روی موتور و کیفیت سوخت

اثرات هر یک از این حلال ها هنگام ترکیب با بنزین بر عملکرد موتور و کیفیت سوخت در زیر مورد بحث قرار گرفته است.

SBA

واکنش قوی Sec-Butyl Acetate با اسیدها و اکسیدان‌ها و توانایی انحلال قوی آن، که باعث ایجاد اثر تورم بر روی هر قسمت موتور با پایه لاستیکی می‌شود، ممکن است در صورت استفاده از آن برای مدت شش ساعت یا بیشتر باعث اختلال در عملکرد موتور شود.

NMA

مطالعه‌ای که در سال 2012 توسط لیو جینگ ‌دونگ در چین انجام شد، نشان داد که افزودن مواد افزودنی از نوع آنیلین می‌ تواند به میزان قابل توجهی عدد اکتان بنزین را بهبود بخشد. با این حال، استفاده از آن می تواند در عین حال منجر به تشکیل صمغ شود، دوره القاء را به شدت کوتاه کند، و همچنین تورم آب بند را به شدت افزایش دهد. سطوح بالای صمغ باعث رسوب کربن بیشتر در قطعات موتور مانند پیستون می شود. زمان های القای کوتاه تر می تواند باعث کاهش پایداری بنزین و ضد کوبش شود. تورم حلقه های آب بند ممکن است باعث نشت روغن از لوله های موتور شود.

استون

استون به اکسیدان ها بسیار واکنش پذیر است و تأثیر منفی بر پلاستیک ها دارد. هنگامی که با بنزین مخلوط می شود، می تواند تورم مهر و موم و خطر انحلال را افزایش دهد و به طور بالقوه باعث آسیب موتور شود.

متیلال

این حلال عمدتاً به عنوان یک جایگزین ارزان برای سایر اجزای بنزین استفاده شده است، اما با چگالی 0.86 گرم بر متر مکعب و درجه اکتان 83-84 RON، ممکن است استفاده از آن به عنوان تقویت کننده اکتان کارآمد نباشد. اثر منفی متیلال این است که روی پلاستیک ‌ها نیز اثرات متورم دارد و بنابراین می ‌تواند به قطعات پلاستیکی خودرو که با آن در تماس است آسیب برساند.

متیل استات

متیل استات فقط به صورت پراکنده برای مخلوط کردن بنزین در نظر گرفته می شود، به ویژه زمانی که ارزش حلال آن در سایر کاربردهای شیمیایی کمتر از ارزش ترکیبی آن در بنزین باشد. سهم اکتان آن با چگالی بالای محصول و فشار بخار 165 میلی متر جیوه در 20 درجه سانتی گراد جبران می شود. متیل استات می تواند در حضور آب و پلاستیک واکنش انفجاری داشته باشد و آن را برای مخلوط کردن بنزین بسیار نامناسب می کند، زیرا مقدار معینی آب وجود دارد که به دلیل تراکم به بنزین می رسد و قطعات پلاستیکی بسیار بیشتری در خودروهای امروزی وجود دارد.


نتیجه گیری

همه این حلال ها اثرات مضری بر روی قطعات موتور نشان می دهند که به طور بالقوه می تواند باعث آسیب موتور یا حداقل خرابی سیستم روغن شود. به دلیل اثرات نامشخص آنها بر سلامت انسان و اثرات طولانی مدت آنها بر کیفیت هوا و آب، این NTGAها در حال حاضر ممنوع هستند.



محصولات مدپاتکس


انواع اکتان بوستر، مکمل بنزین و انژکتور شور با تکنولوژی نانو


5/5 - (6 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *