اتیل استات چیست و چه کاربرد هایی دارد

اتیل استات چیست؟

اتیل استات (ٍEthyl actate) یک ترکیب شیمیایی ارگانیک و طبیعی و یک حلال بسیار قویست. یک مایع بی رنگ با بویی شبیه میوه که در 77.1 درجه سانتی گراد به جوش می آید و می توان مقدار کمی از آن را در آب حل کرد.
اتیل استات با قرارگرفتن در معرض سدیم هیدروکسید تحت فرآیند پیرولیز به اتانول و سدیم استات تجزیه می شود. همچنین اتیل استات یه حلال قوی برای مواد شوینده، چسب، رزین و غیره می باشد.
اتیل استات یک ترکیب طبیعی است و چون یک محصول فرعی تخمیر می باشد در الکل نیز یافت می شود.
از اتیل استات با توجه به طبیعی بودنش در صنایع غذایی هم استفاده می شود و به عنوان طعم دهنده غذا، در آبمیوه، آب نبات و حتی آدامس نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

Ethyl acetate

اتیل استات چه کاربرد هایی دارد

اتیل استات در درجه اول به عنوان یک حلال مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال حلال رنگ ها و لاک. همچنین اتیل استات یک حلال استخراج کننده برای فرایند هایی مانند تولید چای و قهوه بدون کافئین و یا در صنعت داروسازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
از اتیل استات درتولید چرم مصنوعی نیز استفاده می شود. همچنین ممکن است در برخی لوازم خانگی نیز مورد استفاده قرار گیرد. اتیل استات در برخی موارد به عنوان طعم دهنده در مواد غذایی و دارویی مورد استفاده قرار میگیرد و البته این ترکیب به عنوان یک افزودنی مطمئن و امن در طعم دهنده ها و افزودنی ها شناخته شده است.

مضرات و خطرهایی که اتیل استات می تواند داشته باشد

اتیل استات در صورت مجاورت زیاد آن با انسان و همچنین استنشاق بخارات و یا جذب آن از طریق پوست، می تواند باعث سرگیجگی و خواب آلودگی شود. همچنین اگر این ترکیب و یا بخار آن با چشم برخورد داشته باشد باعث تحریک و سوزش شدید آن می شود.
اتیل استات بسیار قابل اشتعال می باشد. چه ترکیب مایع و چه بخارات آن هر دو می تواند به راحتی مشتعل شود و از این سو می تواند در حجم زیاد بسیار خطرناک باشد.

خطراتی که اتیل استات می تواند در آتش سوزی و انفجار داشته باشد

اتیل استات بسیار قابل اشتعال بوده و به راحتی دراثر حرارت یا جرقه مشتعل می شود. بخار هایی که از این ترکیب منتشر می شود در حجم زیاد می تواند ترکیب انفجاری با هوا ایجاد کند در صورت افزایش دما. بخاراتی که از این ترکیب متساعد می شود از هوا سنگین تر بوده و در امتداد زمین و در صورت وجود مسیر به زیر زمین منتقل می شود و در صورت گرم شدن امکان احتراق و انفجار آن وجود دارد. از تماس این ترکیب با نیترات ها، اسیدها، قلیاها یا اکسیدان های قوی می بایست جلوگیری به عمل آورد چراکه امکان آتش سوزی و انفجار وجود دارد.

Ethyl acetate

نکات ایمنی در حین استفاده از این ترکیب

در حین استفاده از این ترکیب می بایست با دقت نکات ایمنی را رعایت کنید چراکه در برخی موارد می تواند رعایت نکردن این نکات بسیار خطرناک باشد.
1. داشتن تهویه مناسب متناسب با حجم ماده
2. استفاده کردن از وسایل محافظتی مانند شیلد صورت، دستکش و ماسک مخصوص مواد شیمیایی
3. مکان مناسب و حافظت شده از لوازم برقی ضد انفجار و امن
4. قرار نگرفتن ترکیب در معرض حرارت و آتش و نور مستقیم آفتاب

کاربرد اتیل استات در صنایع مختلف

اتیل استات به دلیل بی رنگ بودن و تبخیر بالای آن و هچنین بوی مشابه به میوه در صنایع مختلفی از جمله عطر سازی مورد استفاده قرار می گیرد. در صنعت عطر سازی این ترکیب می تواند باعث پخش بوی خوب عطر شده و همچنین بر روی لباس نیز هیچگونه اثری باقی نمی گذارد.
از اتیل استات در صنایع مراقبت از منزل، شوینده و پاک کننده نیز به دلیل خاصیت بالای حلالیت آن مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال در خوش بوکننده های هوا، پاک کننده های حمام و پاک کننده هایی که نیاز به حلالیت بالا دارند استفاده می شود.



محصولات مدپاتکس


انواع اکتان بوستر، مکمل بنزین و انژکتور شور با تکنولوژی نانو


5/5 - (6 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *