دلیل لرزش خودرو

همه خودروها به‌طور طبیعی کمی لرزش دارند و این به‌ دلیل چرخش مداوم میل گاردان، چرخ‌دنده‌های گیربکس و سایر بخش‌های متحرک موتور است. اما اگر این لرزش‌ها شدید باشند، به‌طوری‌که ماشین را تکان دهند، نباید آنها را نادیده گرفت. در این مطلب درباره دلایل لرزش و روش‌های رفع لرزش ماشین صحبت خواهیم کرد. سوپر اکتان بوستر مدپاتکس با افزایش خواص اکتان افزایی یک مکمل بسیار قدرتمند است که در دسته مکمل های شتاب دهنده قرار دارد، این محلول می تواند به طور کامل لرزش ماشین شما را رفع کند.

بهترین مکمل بنزین ایرانی
سوپر اکتان بوستر
(Super Octane Booster)

بهترین مکمل سوخت
بهترین مکمل بنزین ایرانی

افزایش شتاب و توان خودرو 
محافظ مخصوص موتور خودرو 
کاهش صدا و لرزش موتور خودرو 
کاهش فشار بخار بنزین داخل باک
مخصوص موتور های توربو، GDI و TGDI
تنظیم نقطه احتراق و روانکاری موتور خودرو 
افزایش خواص اکتان افزایی مشابه بنزین سوپر

قیمت مکمل بنزین سوپر اکتان بوستر
تاییدیه کیفیت
فروش و مشاوره

فروش و مشاوره
فروش و مشاوره

فروش و مشاوره

اخطار: از خرید محصولات ارزان قیمت و بدون تاییدیه در بازار اکیدا خودداری نمایید. اکثر محصولات ارزان قیمت و فاقد تاییدیه رسمی، تقلبی و با موادی بی کیفیت تولید شده است که شدیدا به موتور خودرو شما آسیب وارد می نماید.

ورود به فروشگاه
اینستاگرام پترونانو
صفحه جدید اینستاگرام پترونانو

دلایل اصلی لرزش خودرو

طبیعی است که به دلیل چرخش میل لنگ ، دنده های انتقال قدرت و سایر قطعات متحرک در موتور شما، هنگام رانندگی لرزش کمی داشته باشید. اما وقتی این لرزش های ملایم بیشتر احساس شد، وقت آن است که دلایل آن را بررسی کنیم.
رایج ترین دلایل لرزش بیش ازحد خودروی شما، مشکل لاستیک، چرخ، ترمز فرمان، سیستم تعلیق و محور یا موتور شما است.

دلیل لرزش خودرو
دلایل لرزش خودرو

لاستیک ماشین

متداول ترین دلیل لرزش ماشین شما به دلیل وجود مشکل درلاستیک است. این مشکلات عبارتند از:

1-لاستیک خارج از تعادل

اگر مشاهده کردید که لرزش درسرعت های پایین کم است اما با شتاب گرفتن تا 90 کیلومتر در ساعت شدت می یابد، این یک تغییر خوب به دلیل عدم تعادل لاستیک های شما است. ساده ترین راه برای بررسی اینکه آیا دلیل این لرزش بیش ازحد است، جستجوی لکه های صاف روی لاستیک است.

دلیل لرزش خودرو
لاستیک خارج از تعادل

2-لاستیک کم باد

لاستیک های کم باد می توانند باعث لرزش بیش از حد ماشین شما هنگام رانندگی با سرعت بیشتر شوند. اگر روی لاستیک های خود هیچ لکه صافی پیدا نکردید ، بهتر است فشار هوا را مطابق با توصیه های کتابچه راهنمای خود بررسی کنید. لاستیک های کم باد باعث از بین رفتن لاستیک های شما می شود.

دلیل لرزش خودرو
لاستیک کم باد

3-ساییدگی ناهموار لاستیک

در اثر خطرات مختلف جاده،لاستیک ها به راحتی از ردیف خارج می شوند. این باعث می شود که آنها ناهموار شوند، به عنوان مثال (سطح موج دار روی نخ تایر) یا سایش بیش از حد در یک طرف. این مسئله می تواند با بررسی لاستیک برای آسیب دیدگی و تعویض و یا تنظیم مجدد لاستیک (بسته به میزان خرابی لاستیک) حل شود.

دلیل لرزش خودرو
ساییدگی ناهموار لاستیک

4-نقص لاستیک

یک تایر خارج از دور به عنوان مثال شل بودن لاستیک یا لاستیکی که آج یا تسمه های داخلی ان از بدنه تایر جدا شده است، می تواند باعث لرزش ماشین شما درسرعت های پایین (زیر 30 کیلومتر در ساعت) شود. اگرچه این نوع مشکلات می تواند به دلیل نقص درتولید باشد، اما همچنین می تواند ناشی از خطرات شدید جاده ای باشد.

دلیل لرزش خودرو
نقص لاستیک

5-لاستیک فرسوده یا کچلی

اگر لاستیک های شما آج کم داشته باشند یا اصلاً آج نداشته باشند، اتومبیل شما از ضعف کششی ضعیف، قابلیت توقف محدود و قدرت پیچیدن در پیچ برخوردار خواهد بود. در شرایط نامناسب آب و هوایی نیز در حال لغزش خواهید بود. لرزش هشدار اضافی است که شما باید لاستیک های خود را تعویض کنید.

دلیل لرزش خودرو
لاستیک فرسوده یا کچلی

6-رینگ ماشین

یکی دیگر از دلایل احتمالی مربوط به لاستیک، رینگ های شما است. این می تواند نتیجه رانندگی خشن یا برخورد با دست اندازهای بزرگ یا گودال ها، ودر نتیجه خم شدن رینگ ها، به لاستیک شما آسیب برساند.

دلیل لرزش خودرو
رینگ لاستیک

7-لاستیک با مقاومت در برابر غلتک پایین

این نوع تایرها که به عنوان لاستیک های کم مشخصات نیز شناخته می شوند، به طور فزاینده ای در اتومبیل های هیبریدی و EV رایج هستند زیرا باعث کاهش کشش و مقاومت و همچنین باعث افزایش اعتبارات زیست محیطی آنها می شوند.

دلیل لرزش خودرو
لاستیک با مقاومت در برابر غلتک پایین
با این حال، آنها سخت تراز بیشتر رانندگان هستند و راحتی رانندگی کمتری دارند زیرا بسیاری ازنقص های جاده را جذب نمیکنند.این بدان معناست که اگر اتومبیل شما از لاستیک با مقاومت غلتک پایین برخوردار است ، این میتواند دلیل لرزش باشد، اما بهتر است سایر علل احتمالی را بررسی کنید.

چرخ ها

پس از بررسی لاستیک ها، توجه خود را به چرخ های خود معطوف کنید. ارتعاشات می تواند به دلیل موارد زیر ایجاد شود:

1-چرخهای نامتعادل

اگر بدون آسیب رساندن به لاستیک های خود به یک گودال عمیق یا کم حاشیه برخورد کرده اید، باز هم احتمال آسیب دیدن چرخ های شما وجود دارد و باعث عدم تعادل آنها میشود. متأسفانه تشخیص این مسئله توسط خود شما دشوار است ، بنابراین اگر فکر می کنید این دلیل لرزش های اتومبیل شماست، بهتر است با یک مکانیک واجد شرایط صحبت کنید.

دلیل لرزش خودرو
چرخ نامتعادل

2- چرخ های خم یا خراب

چاله های عمیق وسایر خطرات جاده ای میتوانند چرخ های شما را خم کرده و یا آسیب ببینند و باعث لرزش بیش از حد خودرو شما شود.

دلیل لرزش خودرو
چرخ های خم یا خراب
برای تشخیص صحیح این مسئله، باید از دستگاه متعادل کننده چرخ استفاده کنید که به شما امکان تعمیر چرخ را امکان پذیر می کند یا اینکه باید آن را تعویض کنید.

3- فرار چرخ

این با یک نشانگر شماره گیری اندازه گیری میشود و به هر انحرافی از چرخش کاملاً دایره ای هنگام چرخش اشاره دارد. بسته به اندازه گیری ها ساده ترین راه حل، اغلب یک چرخ جدید است.

دلیل لرزش خودرو
فرار چرخ

4-بلبرینگهای چرخ

اگرلرزش ها را از طریق فرمان خود احساس می کنید، احتمال زیادی وجود دارد که یاطاقان چرخ شما فرسوده یا آسیب دیده است.

دلیل لرزش خودرو
بلبرینگ های چرخ
در حالی که یاتاقان های چرخ معمولاً طول عمرماشین شما را دارند، اما همیشه اینطور نیست. مخصوصاً اگر به طور منظم از جاده خارج می شوید، مسافت پیموده شده زیاد و یا سبک رانندگی سختی دارید.

ترمز

اگر ارتعاشات به دلیل مشکلی در چرخ یا لاستیک شما نیست، بهتر است ترمز خود را بررسی کنید. برخی از قطعات برای بررسی عبارتند از:

دلیل لرزش خودرو
ترمز

1-روتور / دیسک ترمز

اگر تغییراتی درضخامت دیسک های ترمز آنها پدید امده باشد، همچنین به عنوان دورزدگی بیش ازحد یا خارج ازدوربودن تشخیص داده شود، باعث لرزش ماشین شما هنگام ترمز میشود. هنگام فشار دادن روی پدال ترمز نیز می توانید احساس لرزش کنید. دیسک ترمز به دلیل ساییدگی و پارگی زیاد ممکن است به این شکل تاب بخورد. به عبارت دیگر، دیسک ترمز از زمان (میزان) توقف، بیشتر و سنگین تر از حدی است که دیسک ترمز سالم (خاص) از عهده آن برمی آید.

دلیل لرزش خودرو
دیسک ترمز

2-کولیس

همچنین ممکن است کولیس های ترمز روی دیسک ترمز گیر کنند. وقتی این اتفاق می افتد، وقتی بیش از 70 کیلومتر در ساعت رانندگی می کنید، لرزش را از طریق فرمان مشاهده خواهید کرد و هنگام توقف بوی نا مطبوعی می دهد.

دلیل لرزش خودرو
کولیس

3-درام ترمز

درست مثل دیسک های ترمز، درام های ترمز نیز می توانند هنگام دور زدگی تشخیص داده شود. با فشار دادن پدال ترمز، همراه با صدای خراشیدن یا جیغ زدن، لرزش های اضافی را احساس خواهید کرد.

دلیل لرزش خودرو
درام ترمز

فرمان

مکان بعدی برای بررسی، سیستم فرمان است. ارتعاشات می تواند به دلیل موارد زیر ایجاد شود:
با گذشت زمان، قسمتهای زیادی از فرمان شما فرسوده می شوند و باعث می شوند فرمان شما کمتر از آنچه که باید پاسخ دهد. بیشترازکجا متوجه ارتعاشات می شوید؟ اگر هنگام رانندگی مستقیم فرمان شما خوب است، اما هنگامی که دور منحنی می چرخید می لرزد، نشان دهنده وجود مشکلی در فرسودگی انتهای میله های کراوات است. با این حال، اگر فرمان شما هنگام رانندگی مستقیم می لرزد اما هنگام چرخش نه، این بدان معنی است که شما باید مفصل های توپی خود را تعویض کنید.

دلیل لرزش خودرو
فرمان
فرمان برقی دلیل احتمالی دیگر لرزش فرمان شما هنگام پیچیدن در گوشه ای است ، اما نه هنگام رانندگی درجاده مستقیم. برای بررسی علت این امر، نشتی فرمان برقی خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که مخزن شما به اندازه کافی مایع فرمان دارد.

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق به سیستم فرمان متصل است دلایل احتمالی ارتعاشات عبارتند از:

1-خارج ازهم ترازی

رانندگی درحاشیه یا چاله ها همچنین می تواند باعث شود سیستم تعلیق شما از ردیف خارج شود. یک علامت، این لرزش هایی است که با سرعت های مختلف احساس می شوند.

دلیل لرزش خودرو
دلیل لرزش خودرو

2- شل بودن سیستم تعلیق

اگرمتوجه شدید که اتومبیل شما با سرعت خاصی لرزیده است، اما نه هر بار که با این سرعت رانندگی می کنید، احتمال دارد لرزش ناشی از شل شدن سیستم تعلیق یا یاتاقان باشد.

دلیل لرزش خودرو
سیستم تعلیق
ممکن است متوجه شوید که در صورت برخورد با دست انداز جاده، ارتعاشات افزایش می یابد و تا زمانی که ماشین را متوقف نکنید، ادامه دارد. قطعاً باید بررسی شود که تمام اجزای سیستم تعلیق شما به درستی متصل شده اند.

3-اجزای فرسوده

اجزای فرسوده، مانند اتصالات توپی و بوش بازو، می توانند باعث ایجاد لرزش در سرعت های بالا و هنگام ترمز شوند.

دلیل لرزش خودرو
اجزای فرسوده
در این حالت، ارتعاشات هشداری است که شما باید سیستم تعلیق خود را بررسی و نگهداری کرده و هرگونه اجزای فرسوده را جایگزین کنید.

محور

آخرین قسمت اتومبیل که قبل از رسیدن به موتور بررسی می شود، محور است. سه قسمت وجود دارد که باید به عنوان علت ارتعاشات بررسی شود:

1-محور خم شده

همانطور که می دانید، رانندگی در گودال می تواند صدمه زیادی به اتومبیل شما وارد کند که بلافاصله قابل مشاهده نیست.

دلیل لرزش خودرو
محور
یکی دیگر از عوارض احتمالی ناشی از گودال، محورخم شده است. اگرمحور شما خم شود، با افزایش سرعت رانندگی شدت لرزش بیشتری خواهد داشت.

2-میل بادامک آسیب دیده

هنگام انتقال قدرت موتور به محورهای عقب و چرخ ها در خودرو، دیفرانسیل عقب (یا محورها و چرخ های جلو در وسایل نقلیه دیفرانسیل جلو) ، یک پیشرانه محرک به سرعت می چرخد. اگر این حالت خم شود، می تواند باعث لرزش چشمگیری شود.

دلیل لرزش خودرو
میل بادامک آسیب دیده

3-مفاصل با سرعت ثابت (CV) فرسوده

اتصالات CV پوشش های لاستیکی، آکاردئونی مانند (چکمه) در اطراف انتهای محورهای محرک است که در صورت پاره شدن می تواند باعث ایجاد لرزش شود و خاک، گرد وغباروآلودگی جاده وارد شده و به مفاصل آسیب برساند.

دلیل لرزش خودرو
مفاصل یا سرعت ثابت(cv)فرسوده
اگر این اتفاق در اتومبیل چرخ جلو رخ دهد، باید محورهای محرک را تعویض کنید.

موتور

آخرین قسمت اتومبیل شما برای بررسی موتور است. تعدادی از قطعات وجود دارد که می تواند باعث ایجاد لرزش شود، از جمله:

1-شمع ها

شمع های فرسوده یا کثیف باعث می شوند موتور اتومبیل بنزینی در یک یا چند سیلندر دچار اختلال شود، این امر میتواند باعث لرزش هنگام بیکاری ماشین یا سرعت کارشود. ساده ترین راه حل این است که شمع های خود را تعویض کنید وسیم کشی مربوط را بررسی کنید

دلیل لرزش خودرو
شمع ها

2-فیلترهای هوا و سوخت و میزان مصرف

همچنین لرزش موتور می تواند به دلیل سیستم های هوا و سوخت باشد. گاهی اوقات فقط به تغییرات جزئی در سیستم مصرف سوخت نیاز دارد، به عنوان مثال تنظیم دور کاربراتور یا تمیز کردن سیستم مصرف سوخت.

دلیل لرزش خودرو
فیلترهای هوا و سوخت و میزان مصرف

فیلترهای هوا و سوخت نیز باید بررسی شوند. یک فیلتر هوای مسدود، کثیف یا آسیب دیده، اکسیژن رسانی موجود در فرآیند احتراق را کاهش و میزان سوخت موجود را نیزکاهش می دهد زیرا جریان سوخت به میزان هوای ورودی مربوط می شود. این امرمنجربه لرزش موتور شما به دلیل کمبود هوا وسوخت در موتور می شود. گرفتگی فیلتر سوخت باعث می شود ماشین شما به روشی مشابه عمل کند.



محصولات مدپاتکس


انواع اکتان بوستر، مکمل بنزین و انژکتور شور با تکنولوژی نانو


5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *