رنگ های مختلف دود اگزوز و دلایل آن

دود اگزوز ماشین یکی از دلایل بسیار مهم در ایجاد آلودگی هوا است. علاوه بر این، بروز چنین پدیده ای نشان از وجود نقص در سیستم احتراق خودرو نیز دارد. سوپراکتان بوستر جدیدترین محصول تولید شده با فناوری نانو می باشد که با قدرت روان کنندگی بالا پس از ترکیب با بنزین باعث روان تر شدن حرکت پیستون داخل سیلندر میشود محلول سوپر اکتان بوستر با جلوگیری از تولید کربن و دوده و ممانعت از رسوب ناخالصی های بنزین در محفظه احتراق نقش مهمی در محافظت از محفظه داخل سیلندر(محفظه احتراق) و سوپاپ ها (دریچه های سوخت و دود ) و افزایش طول عمر موتور دارد.

بهترین مکمل بنزین ایرانی
سوپر اکتان بوستر
(Super Octane Booster)

بهترین مکمل سوخت
بهترین مکمل بنزین ایرانی

افزایش شتاب و توان خودرو 
محافظ مخصوص موتور خودرو 
کاهش صدا و لرزش موتور خودرو 
کاهش فشار بخار بنزین داخل باک
مخصوص موتور های توربو، GDI و TGDI
تنظیم نقطه احتراق و محافظت از موتور خودرو 
افزایش خواص اکتان افزایی مشابه بنزین سوپر

قیمت مکمل سوپر اکتان بوستر نانو
تاییدیه کیفیت
فروش و مشاوره

فروش و مشاوره
فروش و مشاوره

فروش و مشاوره

اخطار: از خرید محصولات ارزان قیمت و بدون تاییدیه در بازار اکیدا خودداری نمایید. اکثر محصولات ارزان قیمت و فاقد تاییدیه رسمی، تقلبی و با موادی بی کیفیت تولید شده است که شدیدا به موتور خودرو شما آسیب وارد می نمایند.

ورود به فروشگاه
اینستاگرام پترونانو
صفحه جدید اینستاگرام پترونانو

علت خروج دود سفید از اگزوز

دود سفید اگزوز
دود سفید اگزوز

اگر اول صبح و یا در زمستان خودرو خود را روشن کردید و مشاهده کردید که دود سفیدی از اگزوز خارج می شود نگران نباشید این امر طبیعی است و بدلیل بخارات آبی است که در نتیجه احتراق سالم می باشد و همیشه در دود اگزوز وجود دارد که با افزایش دمای محفظه احتراق و زمانی که موتور گرم تر می شود در همان مسیر خروجی تبخیر می شوند و به چشم ما نمی آیند. اما اگر با کار کردن و گرم شدن خودرو هنوز این دود سفید خارج می شد حتما مشکلی وجود دارد و باید سریعا برای رفع آن اقدام کنید.

سوختن واشر سرسیلندر

سوختن واشر سرسیلندر
سوختن واشر سرسیلندر

قطعه بسیار حساسی است که میان بلوک خودرو و سر سیلندر قرار می گیرد و به عنوان عایق عمل می کند تا مانع ورود مایعات به درون محفظه احتراق شود. و اگر این قطعه خراب شود موجب خرابی سیلندرها می شود و همینطور مایعات با نفود به شمع ها باعث احتراق ناقص هم می شود.

خرابی سر سیلندر

خرابی سر سیلندر
خرابی سر سیلندر

قطعه ای استوانه ای شکل جزو قطعات اصلی سیستم سوخت رسانی است که همیشه درمواجه با دمای بالای ناشی از احتراق قرار گرفته و بهمین دلیل تاب برداشتن و ترک خوردن آن یکی دیگر از دلایل خروج دود سفید می باشد.

خرابی بلوک موتور

خرابی بلوک موتور
خرابی بلوک موتور

قطعه ای است از جنس آهن، چدن یا آلومینیوم که تمامی سیلندرها و سایر قطعات موتور در آن قرار دارد و تمام فرایند احتراق در آن انجام می شود. ترک برداشتن بلوک یا خرابی آن می تواند منجر به خروج دود سفید شود.

علت خروج دود آبی یا خاکستری از اگزوز

دود آبی یا خاکستری اگزوز
دود آبی یا خاکستری اگزوز

از شایع ترین دودهایی است که از اگزوز خارج می شود و معمولا در خودروهای با کارکرد بالا این مشکل دیده می شود و ناشی از نشتی روغن در محفظه احتراق و مخلوط سوخت و هوا است که به اصطلاح به آن روغن سوزی می گویند و حتی در بعضی موارد نیز به رنگ خاکستری نیز دیده می شود.

خرابی کاسه نمد

خرابی کاسه نمد
خرابی کاسه نمد

همانطورکه در شکل دیده می شود کاسه نمد قطعه ای است که وظیفه کنترل روغنکاریها در سوپاپها را بعهده دارد چرا که سوپاپها باید مدام به بالا و پائین حرکت کنند تا مخلوط سوخت و هوا درسیلندر را تا بالاترین میزانشان متراکم کنند تا جرقه توسط شمع زده شود. حال اینهمه تحرک پیستون ها باید روغنکاری شود تا به راحتی و روانی این امر صورت گیرد اما اگر کاسه نمد نتواند مانع عبور روغن به محفظه احتراق شود عمل احتراق به درستی صورت نمی گیرد و ترکیب روغن با بنزین می تواند منجر به افزایش مصرف سوخت و همینطور ایجاد رسوبات کربنی در سوراخهای انژکتور در نتیجه احتراق ناقص شود. همچنین روغن سوزی می تواند باعث تجمع هیدروکربن های نسوخته در کاتالیزور شود که در اگزوز قرار دارد و وظیفه دارد تا 90 درصد از گازهای سمی خروجی از اگزوز را به گازهای بی خطر تبدیل کند و اگر این قطعه نتواند خوب کار کند گازهای سمی به راحتی از اگزوز خارج خواهند شد که برای محیط زیست و سلامت افراد جامعه و همینطور آلودگی هوا بسیار مضر خواهد بود.
این حجم از هیدروکربن های نسوخته که در اثر احتراق ناقص بعلت نشتی روغن و ترکیبش با بنزین ایجاد شده اند همچنین می توانند باعث گرفتگی و خفگی انژکتور نیز بشوند تا انِژکتور نتواند عملیات پاشش را بدرستی انجام دهد که این امر افزایش مصرف سوخت را در پی خواهد داشت.

خرابی رینگ پیستون

خرابی رینگ پیستون
خرابی رینگ پیستون

این قطعه حلقه های فلزی هستند که روی پیستون قرار می گیرند و از جنس چدن ساخته شده تا بتواند مقاومت بالایی در برابر گرمای حاصل از احتراق داشته باشد. همچنین دارای خاصیت ارتجاعی بالایی هستند تا بتواند به راحتی در میان سیلندر بالا و پائین برود. این حلقه های فلری بسته به اندازه سیلندرها و میزان تراکمی که ایجاد می کنند از سه تا پنج و گاهی تاهفت رینگ قابل تغییر هستند. بر روی بیشتر پیستون موتور های بنزینی سه عدد رینگ نصب می شود که دو رینگ بالا رینگ های فشاری هستند و وظیفه کنترل فشار ناشی از تراکم و احتراق داخل سیلندر را دارند تا مانع رد کردن کمپرس شود. رینگ پایینی رینگ روغن است که روغن اضافی را از جداره سیلندر پاک کرده و آن را به کارتر، مخزنی که روغن موتور در آن قرار دارد باز می گرداند.
خرابی این رینگ ها هم بدلیل کمبود خلاصی یا نبود فضای کافی پیستون نسبت به جداره سیلندر اتفاق می افتد که می تواند باعث سایش رینگ پیستون و جدا شدن از جایگاهش شود. اگر خودروی شما ۳۰ یا ۶۰ ثانیه بعد از گاز دادن و در حالت توقف، شروع به دود آبی دادن کرد و بعد دیگر خبری از دود نبود، یعنی کاسه نمد ساق سوپاپ خراب است، اما اگر با هر بار فشردن پدال گاز، خودرو دود کرد، یعنی رینگ پیستون با نقص فنی مواجه است.

علت خروج دود سیاه از اگزوز

دود آبی یا خاکستری
دود سیاه اگزوز

اگر هنگام استارت زدن از اگزوز خودروی شما کمی دود سیاه بیرون آمد و پس از چند دقیقه با گرم شدن خودرو از بین رفت، نگران نباشید. این مشکل برای برخی خودروها طبیعی است. اما اگر این دود سیاه همواره از اگزوز خارج شود خبر از بروز مشکل می دهد. خروج دود سیاه از خودرو به دلیل درست نبودن نسبت ترکیب سوخت با هوا می باشد که به دلایل زیر پیش خواهد آمد:
اگر خودروي شما از نوع خودرو هاي كاربراتوري قديمي باشد به احتمال زياد ساسات كاربراتور مشکل دار است. كه براي حل مشكل مي توانيد آنرا تعمير یا تعويض نماييد.
اگر خودرویتان انژکتوری هستٰ،احتمال نشتي در انژكتور ها وجود دارد. براي حل مشكل بايد انژكتور ها را تعويض نماييد.
اگر مدت زيادي است كه فيلتر هوا را عوض نكرده ايد و در منطقه اي پر گردو غبار يا آلوده زندگي مي كنيد بايد فيلتر هوا را نیز تعويض نماييد.

وجود نقص در رگولاتور بنزین

وجود نقص در رگولاتور بنزین
وجود نقص در رگولاتور بنزین

اگر بعد از تعویض فیلتر هوا باز هم از اگزوز دود سیاه خارج میشد، در این صورت دلیل آن به هم ریختگی نسبت هوا به بنزین در موتور است. در این وضعیت نسبت بنزین به هوا بیشتر شده و دود سیاه از اگزوز خارج می شود. سیستم سوخت رسانی خودرو به گونه ای ساخته شده تا در بازه ای خاص از مقدار بنزین کار کند. وظیفه کنترل این بازه بر عهده رگولاتور سوخت است. اگر این قسمت با نقص مواجه شود موتور یا با حالت سوخت کم-هوای زیاد (Lean) یا با حالت سوخت زیاد-هوای کم (Rich) مواجه می شود، و همچنین ممکن است مصرف سوخت را هم افزایش بدهد. پس یکی دیگر از راه های حل این مشکل تعویض رگولاتور سوخت است.

خرابی شمع ها

خرابی شمع ها
خرابی شمع ها

ممكن است در سيستم جرقه زني و شمع ها مشكلي باشد كه منجر به احتراق ناقص مي شود. براي اين منظور بايد واير ها، دلكو، كويل و شمع ها بررسي شوند.

خرابی سوزن انژکتور

خرابی سوزن انژکتور
خرابی سوزن انژکتور

وظیفه انژکتور ها این است که در هر بار فرآیند احتراق، مقدار مشخصی از بنزین را در منیفولد ورودی اسپری می کنند. خرابی انژکتورها هم می تواند یکی دیگر از نشانه های خروج دود سیاه از اگزوز باشد.

خراب بودن سنسور دمای موتور.
خراب بودن سنسور اکسیژن.
تنظیم نبودن زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپها به دلیل عدم نصب درست تسمه تایم.
خرابی سنسور فشار هوای ورودی.
خرابی میل سوپاپ یا آب بند نبودن سوپاپ ها.
کیپ شدن مسیر اگزوز یا خراب شدن کاتالیزور اگزوز.



محصولات مدپاتکس


انواع اکتان بوستر، مکمل بنزین و انژکتور شور با تکنولوژی نانو


5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *