ساخت بنزین سوپر

بنزین سوپر همان بنزین معمولی است که با اضافه کردن مکمل‌ ها و افزودنی‌ ها عدد اکتان آن را افزایش داده‌ اند. مخلوط سوختی که در موتور ماشین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند بسته به ضریب تراکم موتور، مخلوطی اشتعال زا است. به‌طور خاص در موتورهای با ضریب تراکم بالا مانند ۱ به ۱۲ (در برابر مدل‌های قدیمی تر که دارای ضریب‌های ۱ به ۵ یا ۶ است)، این مخلوط ممکن است در مرحله تراکم قبل از جرقه زدن شمع دچار اشتعال شده و حالتی کوبشی را به وجود بیاورد. مواد افزودنی موجود در بنزین سوپر باعث می‌شود که آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود، احتراق خودرو بهینه‌تر انجام شود، مصرف سوخت کاهش پیدا کند و صدای خودرو کم شود.

ساخت بنزین سوپر
ساخت بنزین سوپر

نقش اکتان افزاها در تبدیل بنزین معمولی به سوپر

برای اینکه موتورهای توربو و مدرن دچار مشکل ناک زدن نشوند، باید در آن‌ها از بنزین سوپر استفاده شود که اکتان بالاتری دارد و درنتیجه در برابر فشار و حرارت مقاوم‌تر است؛ اما همان‌طور که می دانید، بنزین سوپر در کشورمان همیشه و همه‌جا در دسترس نیست و بنابراین تنها راه‌حلی که باقی می‌ماند استفاده از مکمل سوپر اکتان بوستر است. این مکمل همان‌طور که از نامش مشخص است، با اضافه شدن به بنزین، از طریق ترکیبات شیمیایی که دارد، اکتان آن را افزایش می‌دهد. این نوع مکمل علاوه بر افزایش اکتان، خاصیت شویندگی هم دارد و با تمیز کردن پیشرانه از مواد صمغی و دوده‌های ناشی از احتراق، باعث بهبود احتراق موتور می‌شود.

آشنایی با موادی که خواص اکتان افزایی دارند

عدد اکتان یک سوخت در واقع درصد حجمی ایزواکتان در مخلوط با نرمال هپتان است. هرچه عدد اکتان یک سوخت بالاتر باشد، امواج احتراق داخل سیلندر منظم تر پخش شده و سوخت آرامتر و بهتر می‌­سوزد. در ادامه با اجزای بنزین با اکتان بالا آشنا می شوید.

الفین ها

الفین ها عامل اصلی تولید اکتان در بنزین هستند. محتوای الفین در بنزین FCC معمولا بین 40 تا 60 درصد متغیر است. الفین ها مقادیر RON بالاتری نسبت به ایزوپارافین ها دارند. به طور کلی هر چه الفین شاخه بیشتری داشته باشد ، مقدار RON آن بالاتر است. بنزین با محتوای الفین دارای معایبی است. محتوای الفین های بالاتر در گازهای خروجی اگزوز ، که پتانسیل تشکیل لایه ازون را دارد و افزایش تمایل به تشکیل رسوبات در انژکتورهای موتور و دریچه ورودی.
از سوی دیگر، افزایش محتوای الفین بنزین باعث کاهش انتشار VOC اگزوز می شود زیرا الفین ها راحت تر و کامل تر از سایر هیدروکربن های موجود در بنزین می سوزند. با این حال، افزایش محتوای الفین باعث تشکیل NOX و افزایش غلظت الفین در انتشارات تبخیری می شود.

آروماتیک ها

آروماتیک به خانواده ای از ترکیبات آلی گفته می شود که در ساختار خود دارای حلقه با پیوند دوگانه هستند. آروماتیکها، دسته وسیعی از ترکیبات را تشکیل میدهند که شامل بنزن و مشتقات آن میباشند. نفت بسته به منشا خود دارای 3 تا 30 درصد وزنی آروماتیک است. بنزینی که مستقیما با تقطیر ساده نفت خام به دست می آید ، به طور متوسط حاوی 5 درصد حجم است. توانایی سرکوب کوبش هیدروکربن های آروماتیک بیشتر از الفین ها ، پارافین ها و نفتن ها است. هم RON و هم MON بنزین با افزودن ترکیبات آروماتیک افزایش می یابند

بنزن

بنزن متعلق به خانوادهٔ هیدروکربن‌هاست که هر مولکول آن ۶ اتم کربن و ۶ اتم هیدروژن دارد. بنزن به عنوان ترکیبی سرطان‌زا شناخته شده‌است. افزودن بنزن به بنزین، عدد اکتان بنزین را افزایش و احتمال کوبش موتور را کاهش می‌دهد. به همین دلیل تا دهه ۱۹۵۰ بیشتر بنزین‌ها چندین درصد بنزن داشتند اما پس از آن تترااتیل سرب رایج‌تر از بنزن شد. منسوخ شدن بنزین‌های سرب‌دار باعث بازگشت بنزن به بنزین‌های برخی کشورها شده‌است اما با توجه به اثرات منفی این ماده بر سلامتی مقررات سفت و سختی در مورد میزان بنزن بنزین وضع شده‌است که معمولاً میزان آن را به کمتر از یک درصد محدود کرده‌است.

استفاده از الکل صنعتی برای تولید بنزین

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران درباره اقدام‌هاي انجام شده براي بالا بردن كيفيت بنزين توليدي در كشور گفت: استفاده از اتانول به عنوان ماده افزودني به بنزين براي افزايش عدد اكتان و رعايت مسائل محيط زيست، همچنين افزايش حجم و كاهش واردات بنزين سوپر در دستور كار وزارت نفت قرار دارد. وي با بيان اين كه استفاده از الكل صنعتي اتانول به لحاظ زيست محيطي بهتر از متانول است، افزود: استفاده از اتانول برخلاف متانول براي محيط زيست مشكلي ايجاد نمي‌كند، ولي هم اكنون در برخي از استان‌هاي چين به دليل مزيت نسبي توليد متانول از زغال سنگ، با مخلوط كردن 20تا30 درصد اين الكل به بنزين، اكتان اين فرآورده‌ها را بالا مي‌برند.

اینستاگرام پترونانو


محصولات مدپاتکس


انواع اکتان بوستر، مکمل بنزین و انژکتور شور با تکنولوژی نانو


5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *