دلیل شنیدن صدای اضافی هنگام کلاچ گرفتن

خیلی اوقات لرزش ها و صداهای اضافی ناشی از بدکار کردن موتور خودرو با صداهای ناشی از گیربکس و کلاچ قابل تمیز دادن نیستن. ساده ترین راه برای تمیز کردن آنها ابتدا استفاده از یک مکمل بنزین باکیفیت می باشد که صداها و لرزش های ناشی از مشکلات احتراق و عملکرد موتور را کاهش داده و امکان بررسی عملکرد سایر قطعات خودرو را مانند گیربکس،سیستم کلاچ، سیستم دیفرانسیل و… را میسر می کند.

پترونانو بهترین مکمل سوخت ایرانی
حس خوب نظرات مشتریان عزیز
اولین مکمل سوخت اختصاصی برای موتورهای توربو، GDI و TGDI در ایران

خیلی از صداهای اضافی خودرو برطرف می شود. پایین بودن کیفیت سوخت عامل مهمی در ایجاد صدا و لرزش های غیر معارف در خودروها می باشد، که به راحتی با استفاده از یک مکمل بنزین خوب مانند سوپر اکتان بوستر کاملا برطرف می شود. با انجام این آزمایش ساده( استفاده از سوپر اکتان بوستر مدپا) شما متوجه خواهید شد که خیلی از صداها و لرزش هایی که تصور می کنید ناشی از خرابی قطعات خودرو می باشد، در حقیقت مشکلات ناشی از کیفیت سوخت می باشد و نیاز به تعمیر و تعویض هیچ قطعه ایی در خودرو نمی باشد.

کلاچ چیست؟
دلیل شنیدن صدای صوت زمان رها کردن کلاچ
علت صدای کلاچ چیست؟
خرابی بلبرینگ کلاچ
شنیدن صدای تق تق هنگام رها کردن کلاچ
خرابی دوشاخه کلاچ
فرسودگی دیسک خودرو
علائم خرابی سیم کلاچ
زمان تعویض سیم کلاچ چه زمانی می باشد ؟


کلاچ چیست؟

کلاچ چیست؟

کلاچ دستگاهی است که نیروی موتور را از گیربکس قطع یا وصل می‌ کند یا به عبارت ساده ‌تر عمل کلاچ برای تعویض دنده ‌های گیربکس است . این عمل به‌وسیله پدال که زیر پای چپ راننده قرار دارد انجام می ‌شود ، به این ترتیب که با فشار به پدال کلاچ ، صفحه فلایویل جدا می ‌شود و نیرو به گیربکس ( جعبه دنده ) نمی‌ رسد و در نتیجه چرخ ‌های وسیله نقلیه آزاد می‌ شود ، برعکس ، با رها کردن کلاچ ، صفحه کلاچ به فلایویل می ‌چسبد و نیروی موتور تابع سرعت و قدرت دنده گیربکس می‌ شود .

ورود به فروشگاه
اینستاگرام پترونانو

دلیل شنیدن صدای صوت زمان رها کردن کلاچ

شنیدن صدای صوت زمان رها کردن کلاچ

بعضی مواقع هنگامی که خودرو درجا کار می‌کند یک صدای سوت مانند شنیده می‌شود و زمانی که کلاچ را فشار می‌دهیم این صدا قطع خواهد شد، در این حالت به احتمال خیلی زیاد مشکل اصلی از بلبرینگ‌ کلاچ است. در چنین شرایطی باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعویض بلبرینگ‌های کلاچ اقدام کنید تا صدای آن قطع شود. هر چقدر صدای سوت بلندتر باشد یعنی بلبرینگ‌ها نیاز بیشتری به تعویض دارند. همچنین در برخی موارد ممکن است صدای ایجادشده از سمت بلبرینگ‌های گیربکس باشد که به دلیل اینکه درست کار می‌کنند، چنین صدایی را ایجاد کنند.

علت صدای کلاچ چیست؟

علت صدای کلاچ می‌تواند ناشی از عوامل زیر باشد:

1. خرابی بلبرینگ کلاچ

 خرابی بلبرینگ کلاچ

در شرایطی ممکن است که شنیدن صدا از کلاچ برعکس باشد و هنگامی که کلاچ را فشار می‌دهیم صدای تق تق از آن بلند شود. در بیشتر موارد ممکن است قطعه بلبرینگ کلاچ دچار اشکال شده باشد، در این مواقع تعویض صفحه کلاچ نیز می‌توانید در برطرف کردن این مشکل موثر باشد.

2. شنیدن صدای تق تق هنگام رها کردن کلاچ

دلیل شنیدن صدای تق تق از کلاچ ممکن است به سیم کلاچ مربوط باشد که معمولا با تعویض آن، مشکل حل می‌شود. در چنین شرایطی به دلیل اینکه سیم کلاچ خشک است رها کردن کلاچ با مشکل مواجه می‌شود و باعث می‌شود که هنگام رها کردن کلاچ، به موتور ضربه وارد شده و چنین صدایی ایجاد شود.

3.خرابی دو شاخه کلاچ

خرابی دو شاخه کلاچ

از عواملی که می‌تواند باعث خراب شدن دوشاخه کلاچ شود، می‌توان به خرابی یا ضعیف شدن فن‌های ارتعاش‌ گیر صفحه کلاچ یا در راستا نبودن موتور و گیربکس خودرو اشاره کرد.

4.فرسودگی دیسک خودرو

فرسودگی دیسک خودرو

دیسک و صفحه یکی از اصلی‌ترین قطعات خودرو است که معمولا در خودروهای دنده‌ای به کار می‌رود. کلاچ از صفحه، دیسک و بلبرینگ تشکیل شده است که به صفحه فلایویل متصل است. این سیستم در انتقال نیرو به چرخ‌دنده و به حرکت درآوردن خودرو نقش بسیار مهمی دارد. همچین صفحه کلاچ نیز می‌تواند باعث صدا دادن کلاچ باشد، صفحه کلاچ یک قطعه مصرفی در خودرو است که باید پس از مدتی که از آن استفاده می‌کنید آن را عوض کنید. عواملی مانند رانندگی طولانی در مسیرهای سربالایی، تعداد زیاد افراد حاضر در خودرو و رانندگی با شتاب زیاد می‌تواند باعث وارد شدن فشار به صفحه کلاچ و تمام شدن صفحه کلاچ شود. همچنین ممکن است فرسودگی غلتک‌ها هنگام فشار پدال کلاچ موجب ایجاد صدا شود؛ پس هنگامی که پدال کلاچ را تا آخر فشار می‌دهید و صدایی می‌شنوید به این معنی است که یا بلبرینگ کلاچ فرسوده شده یا بلبرینگ پشت میل لنگ خشک باید عوض شود.

علائم خرابی سیم کلاچ

علائم خرابی سیم کلاچ

1- پس از رها کردن پدال کلاچ ، سیستم کلاچ همچنان درگیر می باشد.
2- کلاچ خالی شده، و دیگر کار نمی کند و در نهایت بریده می شود.
3- با فشردع پدال کلاچ ، خودرو به صورت خلاص شده و به سختی می توان کلاچ بگیرید.
4- کلاچ پایین تر از حد معمول عمل می کند و باید پدال ترمز را بیشتر فشار دهید.
5- کلاچ بالاتر از حد معمول عمی می کند و باید با نوک پا آن را فشار دهید.
6- پدال کلاچ بسیار سفت شده و به سختی بالا و پایین می رود.
7- پدال کلاچ بسیار شل شده و با کوچیک ترین فشار به سمت پایین حرکت می کند.

زمان تعویض سیم کلاچ چه زمانی می باشد ؟

زمان تعویض سیم کلاچ چه زمانی می باشد ؟

1- سیم بسیار خشک شده است و نمی تواند درون غلاف خود حرکت کند.
2- سیم دچار تابیدگی شده و نمی تواند به خوبی درون غلاف کرده و حرکت می کنند.
3- سیم در برخی از نقاط دچار بریدگی شده و رشته ها از هم پاره شده است.
4- روکش پلاستیمی سیم قطعه قطعه شده است و سیم دیگر جا به جا نمی شود.
5- سیم کلاچ رشته رشته شده است و درون روکش پلاستیکی به خوبی حرکت نمی کند .



محصولات مدپاتکس


انواع اکتان بوستر، مکمل بنزین و انژکتور شور با تکنولوژی نانو


5/5 - (5 امتیاز)

مطالب مرتبط

2 دیدگاه‌

  1. €£¥ گفت:

    سلام وقتتون بخیر وقتی کلاچ رو در حال حرکت فشار میدم یچیزی انگار شل شده پشتش و صدا میده دلیلش چیه ؟

    • پاسخگو مدپا گفت:

      سلام وقت شما هم بخیر باشه. میتونه دلایل مختلفی از شل شدن پیچ تا قطع شدن سیم کلاچ داشته باشه. توصیه میکنیم حتما توسط یک مکانیک خبره بررسی بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *