پوسیدگی بدنه خودرو

هیچ‌کس دوست ندارد لکه‌های قهوه‌ای زنگ‌زدگی و پوسیدگی‌های ناخوشایند را روی ماشین محبوبش ببیند. متأسفانه پوسیدگی خودرو فرایندی است که برای بهترین و باکیفیت‌ ترین خودروها هم اتفاق می‌افتد. در صورتی که از این مشکل جلوگیری نکنید، پوسیدگی‌ها کم‌کم زیاد می‌شوند و نه‌ تنها بر عمر ماشین، بلکه بر قیمت آن هم تأثیر خواهد گذاشت. معمولا سن مشخصی برای شروع پوسیدگی خودروها وجود ندارد. با گذشت زمان، فرسودگی می‌تواند به پوشش محافظ اجزای فلزی خودرو آسیب برساند و فلز را درمعرض رطوبت قرار دهد. بااین‌حال به جز گذشت زمان و فرسایش تدریجی، دلایل دیگری هم برای پوسیدگی خودرو وجود دارد.

پوسیدگی بدنه خودرو
پوسیدگی بدنه خودرو

عوامل موثر بر زنگ زدگی

پوسیدگی بدنه خودرو
عوامل موثر بر زنگ زدگی

همان‌طور که گفتیم پوسیدگی خودرو به‌دلیل زنگ‌زدن اجزای فلزی آن اتفاق می‌افتد. وقتی آهن با اکسیژن و آب واکنش می‌دهد، اکسید می‌شود. این اکسیدشدن به‌صورت یک پوشش قهوه‌ای مایل به قرمز است که در نهایت به خوردگی بدنه یا اجزا می‌انجامد. معمولا یکی از عوامل زیر یا ترکیبی از آنها در این فرایند نقش دارند:

آب‌وهوا

پوسیدگی بدنه خودرو
آب و هوا

قرارگرفتن مداوم ماشین در معرض باران و برف، احتمال واکنش‌دادن رطوبت با فلز را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، نمک‌هایی که برای خردکردن یخ جاده استفاده می‌شود روند خورگی را تسریع می‌کند. گرمای شدید هوا هم می‌تواند روند پوسیدگی را سریع‌تر کند.

سن خودرو

پوسیدگی بدنه خودرو
زمان تولید خودرو

با گذشت زمان، رنگ و پوشش محافظ ماشین ممکن است ساییده یا کنده شود. اگر اجزای فلزی بدون پوشش محافظ درمعرض رطوبت قرار بگیرند، زنگ می‌زنند و پوسیدگی ایجاد می‌کنند.

3-مواد

پوسیدگی بدنه خودرو
مواد

اتومبیل های قدیمی عموماً بدون پوشش غیر واکنشی ساخته می شوند و در مقابل زنگ زدگی آسیب پذیرتر میشوند. دراتومبیل های جدید نیز از خطوط قوس برای جلوگیری از آسیب رسیدن به چاه های چرخ استفاده می شود.

سبک رانندگی

پوسیدگی بدنه خودرو
سبک رانندگی

اگر شیوه زندگی یا کارتان به این صورت است که به‌شکل مداوم باید در جاده‌های خاکی، سنگریزه یا گل‌ولای رانندگی کنید یا بیشتر مواقع از مسیرهای پر از چاله‌چوله عبور می‌کنید، پوسیدگی ماشین زودتر از آنچه باید اتفاق خواهد افتاد.

انواع پوسیدگی خودرو

پوسیدگی بدنه خودرو
انواع زنگ زدگی

به طور کلی ، سه نوع زنگ زدگی وجود دارد:

۱. پوسیدگی سطحی

پوسیدگی بدنه خودرو
زنگ زدگی سطحی

پوسیدگی سطحی اولین مرحله پوسیدگی است. در این حالت خارجی‌ترین سطح ماشین تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. این نوع پوسیدگی معمولا به‌صورت برآمدگی‌ها، لکه‌ها و حباب‌هایی روی رنگ بدنه مشخص می‌شود. این مرحله بهترین زمان برای رفع پوسیدگی و جلوگیری از گسترش آن است.

2-زنگ زدگی مقیاسی

پوسیدگی بدنه خودرو
زنگ زدگی مقیاسی

این زمانی است که زنگ سطح به اندازه کافی باقی مانده است تا در نهایت باعث خوردگی فلزروی صفحات بدنه شود. نمکی که درجاده وجود دارد به دلیل سرعت بخشیدن .به فرسایش مشهور است و میتواند بر یکپارچگی خود فلز تأثیر بگذارد.

3-نفوذ زنگ زدگی

این پیشرفته ترین و مخرب ترین نوع زنگ زدگی برای ماشین شما است. اگر برای توسعه زنگ زدگی سطح و مقیاس را ترک کنید ، ممکن است لازم باشد قطعات و صفحه های بدنه را تعویض کنید.

پوسیدگی خودرو شامل چه اجزایی می‌شود؟

پوسیدگی می‌تواند در هر نقطه از بدنه خودرو ظاهر شود. توجه کنید در هر جایی از رنگ بدنه ماشین که حباب‌هایی تشکیل شده باشد، نشانه آغاز پوسیدگی است. به جز بدنه خودرو سایر اجزایی که احتمال پوسیدگی در آنها زیاد است عبارت‌اند از:
ریل‌های چارچوب، زیر گلگیرها، اگزوز، سیستم تعلیق، کف خودرو، شیشه جلو و درها.
– ریل‌های چارچوب: از هر دو طرف زیر ماشین، درست ناحیه زیر درها را بررسی کنید.
– زیر گلگیرها: بخش داخلی قوس گلگیرها، درست بالای لاستیک، مستعد پوسیدگی است، مخصوصا در ماشین‌های قدیمی‌تر که معمولا آستری کمانی ندارند. این قسمت را بررسی کنید.
– اگزوز: بخش انتهایی اگزوز در معرض رطوبت داخل و خارج از خودرو است. گِل و لای، برف و سایر آلودگی‌هایی که به اگزوز می‌چسبند می‌توانند آن را دچار پوسیدگی کنند.
– سیستم تعلیق: سیستم تعلیق به‌دلیل نزدیکی با لاستیک‌ها در معرض رطوبت و خراشیدگی قرار دارد که به پوسیدگی آن می‌انجامد. دلیلش این است که لاستیک‌ها خاک، گل و لای و سنگ‌های جاده را به قسمت زیرین خودرو می‌رانند.
– کف خودرو: هر از گاهی کفپوش خودرو را بالا بکشید و دنبال علائم احتمالی زنگ‌زدگی بگردید.
– شیشه جلو: درزهای اطراف شیشه جلو به‌شدت مستعد قرار گرفتن درمعرض رطوبت هستند و بنابراین چارچوب دور آن ممکن است پوسیدگی پیدا کند. اطراف چارچوب آن را خوب بررسی کنید.
-درها: درها را هم از درون و هم از بیرون بررسی کنید.

راه‌های جلوگیری از پوسیدگی ماشین

خوشبختانه، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید از ایجاد پوسیدگی و خوردگی جلوگیری کنید:

آبکشی و خشک‌ کردن

اگر در شهرهای ساحلی زندگی می‌کنید و محیط زندگی‌تان رطوبت زیادی دارد (مثل شمال و جنوب کشورمان) یا بیشتر مواقع در آب‌وهوای نامناسب رانندگی می‌کنید، هر وقت کارتان تمام شد، در اسرع وقت ماشین را با آب بشویید. شستن آلودگی و گل‌ولای، اولین گام برای جلوگیری از زنگ‌زدگی و پوسیدگی ماشین است. فراموش نکنید که بعد از آن ماشین را حتما با پارچه خشک کنید.

استفاده از واکس یا موم مخصوص خودرو

این واکس مانند یک لایه محافظتی از رنگ ماشین عمل می‌کند. سعی کنید با استفاده از ابزار مخصوص حتی جاهایی را که دست‌تان نمی‌رسد موم‌کاری کنید.

استفاده از روغن مخصوص

روغن مخصوص خودرو یا اسپری WD40 در جلوگیری از زنگ‌زدگی و پوسیدگی خودرو مؤثر است. این اسپری به شما می‌کند رطوبت را از لولاها و سایل مناطقی که دسترسی به آن دشوار است خارج کنید که باعث زنگ‌زدگی آن مناطق نشود.

خشک نگه‌داشتن ماشین

هرچند پارک‌کردن ماشین در پارکینگ به محافظت از آن کمک می‌کند، اما جلوی رطوبت را نمی‌گیرد. وقتی ماشین را پارک کردید، از دستگاه رطوبت‌گیر استفاده کنید تا رطوبت هوا را از بین ببرد.

روش برطرف‌کردن پوسیدگی ماشین

هرچند پیشگیری از پوسیدگی ماشین مؤثر است، باز هم گذشت زمان و عواملی که گفتیم، در نهایت باعث آغازشدن این فرایند می‌شوند. اینکه پوسیدگی ماشین قابل‌تعمیر است یا نه، بستگی به میزان خوردگی و محل آسیب‌دیدگی دارد. پوسیدگی سطحی روی رنگ‌آمیزی را می‌توان به‌راحتی ترمیم کرد. درحالی‌که اگر آسیب شدیدتری به قسمت‌های ساختاری خودرو وارد شده باشد، احتمالا باید قطعه را به‌طورکامل تعویض کنید.



محصولات مدپاتکس


انواع اکتان بوستر، مکمل بنزین و انژکتور شور با تکنولوژی نانو


5/5 - (11 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *