عدد ستان

عدد ستان (CN) نشانگر قابل اشتعال بودن سوخت های دیزل است و اطلاعاتی درباره تأخیر احتراق ، یعنی سرعت خود اشتعالی سوخت دیزل هنگام تزریق به هوای گرم از طریق انژکتور سوخت فراهم می کند. در موتوری که بر اساس اصل دیزل کار می کند ، عدد ستان برای توصیف کیفیت فرآیند احتراق معتبر است. اعداد بالاتر به معنای تأخیر احتراق کمتر و در عین حال عملکرد بهتر موتور دیزل است یعنی سوخت تزریق شده به طور مساوی و کامل می سوزد که معمولاً منجر به تولید هوای خروجی با کیفیت بالاتر به خصوص از نظر دوده ، ذرات معلق و هیدروکربن های نسوخته می شود . خصوصیات اشتعال یک سوخت نه تنها بر خصوصیات دود ، بلکه بر روی صدای احتراق نیز تأثیر می گذارد. اگر تاخیر اشتعال زیاد باشد ، به عنوان مثال به دلیل پایین بودن CN بیشتر سوخت تزریق شده به طور انفجاری می سوزد. این مسئله منجر به صدای کوبش بلندتر از معمول در موتور خواهد شد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه خواهد شد لطفا همراه ما بمانید.

حقایقی در رابطه با عدد ستان

به طور کلی ، موتورهای دیزلی با CN در حدود ۴۸ تا ۵۰ به خوبی کار می کنند. سوخت هایی که عدد سیتان کمتری دارند تأخیر بیشتری در احتراق دارند و برای تکمیل فرآیند احتراق سوخت به زمان بیشتری احتیاج دارند. از این رو ، موتورهای دیزلی با سرعت بالاتر با سوخت هایی با عدد سیتان بالاتر کارایی موثرتری دارند. سوخت دیزل ممتاز ممکن است بسته به تأمین کننده CN بالاتری داشته باشد. دیزل های ممتاز اغلب از مواد افزودنی برای بهبود CN و روانکاری ، مواد شوینده برای تمیز کردن انژکتورهای سوخت و به حداقل رساندن رسوبات کربن ، پخش کننده های آب و سایر مواد افزودنی بسته به نیاز جغرافیایی و فصلی استفاده می کند. دیزل تجدید پذیر Neste MY که در آمریکای شمالی فروخته می شود دارای عدد ستان ۷۵-۸۵ است.

بیشترین عدد ستان مربوط به کدام هیدروکربن است؟

ستان یک ترکیب شیمیایی با فرمول شیمیایی n-C16H34 است که امروزه طبق قوانین IUPAC هگزادکان نامیده می شود. این ترکیب یک آلکان بدون شاخه با یک زنجیره هیدروکربن اشباع شده و بدون حلقه است. ستان در اثر فشرده سازی به راحتی مشتعل می شود ، بنابراین عدد ستان ۱۰۰ به آن اختصاص داده شد ، در حالی که به آلفا-متیل نفتالین عدد ستان ۰ اختصاص داده شد. سایر هیدروکربن های موجود در سوخت دیزل با توجه به اینکه چگونه می سوزند با CN مقایسه می شوند. بنابراین عدد ستان نشان می دهد که سوخت (در خود موتور) در شرایط موتور با چه سرعتی شروع به سوختن می کند.

اینستاگرام پترونانو
صفحه جدید اینستاگرام پترونانو


محصولات مدپاتکس


انواع اکتان بوستر، مکمل بنزین و انژکتور شور با تکنولوژی نانو


4.9/5 - (39 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *