دلیل شنیدن صدای اضافی هنگام کلاچ گرفتن
خیلی اوقات لرزش ها و صداهای اضافی ناشی از بدکار کردن موتور خودرو با صداهای ناشی از گیربکس و کلاچ قابل تشخیص دادن نیستن. ساده ترین راه برای تشخیص دادن آنها ابتدا استفاده از یک مکمل بنزین باکیفیت می باشد که صداها و لرزش های ناشی از مشکلات احتراق و عملکرد موتور را کاهش داده و امکان بررسی عملکرد سایر قطعات خودرو را مانند گیربکس،سیستم کلاچ، سیستم دیفرانسیل و… را میسر می کند.
پایین بودن کیفیت سوخت عامل مهمی در ایجاد صدا و لرزش های غیر معارف در خودروها می باشد، که به راحتی با استفاده از یک مکمل بنزین خوب مانند سوپر اکتان بوستر کاملا برطرف شده. با انجام این آزمایش ساده (استفاده از سوپر اکتان بوستر مدپا) شما متوجه خواهید شد که خیلی از صداها و لرزش هایی که تصور می کنید ناشی از خرابی قطعات خودرو می باشد، در حقیقت مشکلات ناشی از کیفیت سوخت می باشد و نیاز به تعمیر و تعویض هیچ قطعه ایی در خودرو نمی باشد.
کلاچ چیست؟
دلیل شنیدن صدای صوت زمان رها کردن کلاچ
علت صدای کلاچ چیست؟
خرابی بلبرینگ کلاچ
شنیدن صدای تق تق هنگام رها کردن کلاچ
خرابی دوشاخه کلاچ
فرسودگی دیسک خودرو
علائم خرابی سیم کلاچ
زمان تعویض سیم کلاچ چه زمانی می باشد ؟
کلاچ چیست؟
کلاچ دستگاهی است که نیروی موتور را از گیربکس قطع یا وصل می کند یا به عبارت ساده تر عمل کلاچ برای تعویض دنده های گیربکس است. این عمل بهوسیله پدال که زیر پای چپ راننده قرار دارد انجام می شود، به این ترتیب که با فشارآوردن به پدال کلاچ، صفحه فلایویل جدا می شود و انتقال نیرو به گیربکس (جعبه دنده) قطع می شود و در نتیجه چرخ های وسیله نقلیه آزاد می شود، برعکس، با رها کردن کلاچ، صفحه کلاچ به فلایویل می چسبد و نیروی موتور تابع سرعت و قدرت دنده گیربکس می شود .
دلیل شنیدن صدا زمان رها کردن کلاچ
بعضی مواقع هنگامی که خودرو درجا کار میکند یک صدای سوت مانند شنیده میشود و زمانی که کلاچ را فشار میدهیم این صدا قطع خواهد شد، در این حالت به احتمال خیلی زیاد مشکل اصلی از بلبرینگ کلاچ است. در چنین شرایطی باید هرچه سریعتر نسبت به تعویض بلبرینگهای کلاچ اقدام کنید تا صدای آن قطع شود. هر چقدر صدای سوت بلندتر باشد یعنی بلبرینگها نیاز بیشتری به تعویض دارند. همچنین در برخی موارد ممکن است صدای ایجادشده از سمت بلبرینگهای گیربکس باشد که به دلیل اینکه درست کار میکنند، چنین صدایی را ایجاد کنند.
علت صدای کلاچ چیست؟
علت صدای کلاچ میتواند ناشی از عوامل زیر باشد:
1. خرابی بلبرینگ کلاچ
در شرایطی ممکن است که شنیدن صدا از کلاچ برعکس باشد و هنگامی که کلاچ را فشار میدهیم صدای تق تق از آن بلند شود. در بیشتر موارد ممکن است قطعه بلبرینگ کلاچ دچار اشکال شده باشد، در این مواقع تعویض صفحه کلاچ نیز میتوانید در برطرف کردن این مشکل موثر باشد.
2. شنیدن صدای تق تق هنگام رها کردن کلاچ
دلیل شنیدن صدای تق تق از کلاچ ممکن است به سیم کلاچ مربوط باشد که معمولا با تعویض آن، مشکل حل میشود. در چنین شرایطی به دلیل اینکه سیم کلاچ خشک است رها کردن کلاچ با مشکل مواجه میشود و باعث میشود که هنگام رها کردن کلاچ، به موتور ضربه وارد شده و چنین صدایی ایجاد شود.
3.خرابی دو شاخه کلاچ
از عواملی که میتواند باعث خراب شدن دوشاخه کلاچ شود، میتوان به خرابی یا ضعیف شدن فنهای ارتعاش گیر صفحه کلاچ یا در راستا نبودن موتور و گیربکس خودرو اشاره کرد.
4.فرسودگی دیسک خودرو
دیسک و صفحه یکی از اصلیترین قطعات خودرو است که معمولا در خودروهای دندهای به کار میرود. کلاچ از صفحه، دیسک و بلبرینگ تشکیل شده است که به صفحه فلایویل متصل است. این سیستم در انتقال نیرو به چرخدنده و به حرکت درآوردن خودرو نقش بسیار مهمی دارد. همچین صفحه کلاچ نیز میتواند باعث صدا دادن کلاچ باشد، صفحه کلاچ یک قطعه مصرفی در خودرو است که باید پس از مدتی که از آن استفاده میکنید آن را تعویض کنید. عواملی مانند رانندگی طولانی در مسیرهای سربالایی، تعداد زیاد افراد حاضر در خودرو و رانندگی با شتاب زیاد میتواند باعث وارد شدن فشار به صفحه کلاچ، سایش بیش از حد و تمام شدن صفحه کلاچ شود. همچنین ممکن است فرسودگی غلتکها هنگام فشار پدال کلاچ موجب ایجاد صدا شود؛ پس هنگامی که پدال کلاچ را تا آخر فشار میدهید و صدایی میشنوید به این معنی است که یا بلبرینگ کلاچ فرسوده شده یا بلبرینگ پشت میل لنگ خشک شده و باید تعویض شود.
علائم خرابی سیم کلاچ
1- پس از رها کردن پدال کلاچ ، سیستم کلاچ همچنان درگیر می باشد.
2- کلاچ خالی شده، و دیگر کار نمی کند و در نهایت بریده می شود.
3- با فشردع پدال کلاچ ، خودرو به صورت خلاص شده و به سختی می توان کلاچ بگیرید.
4- کلاچ پایین تر از حد معمول عمل می کند و باید پدال ترمز را بیشتر فشار دهید.
5- کلاچ بالاتر از حد معمول عمی می کند و باید با نوک پا آن را فشار دهید.
6- پدال کلاچ بسیار سفت شده و به سختی بالا و پایین می رود.
7- پدال کلاچ بسیار شل شده و با کوچیک ترین فشار به سمت پایین حرکت می کند.
زمان تعویض سیم کلاچ چه زمانی می باشد ؟
1- سیم بسیار خشک شده است و نمی تواند درون غلاف خود حرکت کند.
2- سیم دچار تابیدگی شده و نمی تواند به خوبی درون غلاف حرکت کند.
3- سیم در برخی از نقاط دچار بریدگی شده و رشته ها از هم پاره و باز شده است.
4- روکش پلاستیکی سیم قطعه قطعه شده است و سیم دیگر جا به جا نمی شود.
5- سیم کلاچ رشته رشته شده است و درون روکش پلاستیکی به خوبی حرکت نمی کند .
محصولات مدپاتکس
انواع اکتان بوستر، مکمل بنزین و انژکتور شور با تکنولوژی نانو
سوپر اکتان بوستر
Super Octane Booster
افزایش قدرت بهسوزی
جلوگیری از انباشت کربن
جایگزین مناسب بنزین سوپر
افزایش شتاب و توان موتور
نانو سیلور
Nano Silver
مکمل بنزین و انژکتورشور
بهینه سازی مصرف سوخت
پاکسازی محفظه احتراق
کاهش دهنده ضربات و لرزش خودرو
سلام وقتتون بخیر وقتی کلاچ رو در حال حرکت فشار میدم یچیزی انگار شل شده پشتش و صدا میده دلیلش چیه ؟
سلام وقت شما هم بخیر باشه. میتونه دلایل مختلفی از شل شدن پیچ تا قطع شدن سیم کلاچ داشته باشه. توصیه میکنیم حتما توسط یک مکانیک خبره بررسی بشه